Pe fondul crizei economice și al încălzirii globale, sectorul aviației face tot posibilul pentru a trece la o politică energetică mai durabilă aviation plus durable. AEROAFFAIRES vă vorbește despre această nouă provocare și despre măsurile puse în aplicare de aeroporturile europene.
Ce este aviația durabilă?
Sectorul transporturilor în general este responsabil pentru aproape 31% din emisiile globale de gaze cu efect de seră în Franța, conform site-ului web al guvernului. De fapt, majoritatea modurilor de transport pe care le folosim astăzi (autobuze, mașini, camioane, avioane etc.) sunt aproape toate alimentate cu combustibili fosili.
Potrivit France info, transportul aerian reprezintă 2,5% din emisiile globale de gaze cu efect de seră. Ca și transportul terestru, acesta trebuie să continue să inoveze pentru a construi un viitor durabil și pentru a nu depăși acest procent, considerat deja prea ridicat de mulți și aflat în centrul unor controverse. Obiectivul este chiar de a atinge 0% emisii de carbon până în 2050.
O serie de proiecte sunt lansate pentru a ajuta aeroporturile și companiile aeriene să limiteze impactul traficului aerian asupra planetei.
Se pun în aplicare proiecte pentru o aviație durabilă
În cadrul „Zilelor Conectarea Europei”, care au avut loc între 28 și 30 iunie 2022 la Lyondiverși actori din industrie, politică și Comisia Europeană au dezbătut provocările legate de transport și mobilitate.
Față de Regulamentul TEN-E, care urmărește să continue să asigure integrarea pieței și securitatea aprovizionării pentru un viitor cu emisii reduse de dioxid de carbon și dezvoltarea infrastructurilor energetice în UE, de Pactul verde pentru Europa, care reprezintă un set de inițiative propuse de Comisia Europeană cu scopul de a face Europa neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până în 2050, și de strategia privind mobilitatea durabilă și inteligentă, au fost stabilite o serie de mese rotunde și de provocări pentru sectorul transporturilor.
Companiile aeriene și zborurile durabile
La 28 iunie 2022, de exemplu, ca parte a Zilelor Conectarea Europei, un zbor Lyon-Barcelone de Vueling a emis cu 40% mai puține emisii de CO2 decât un zbor convențional. Acest lucru a fost posibil datorită „combustibilului durabil pentru aviație”, fabricat din uleiuri recuperate de Total Energies, și noii generații de motoare „Vueling”Airbus A320NEO. Utilizarea acestui tip de combustibil este una dintre principalele alternative pentru decarbonizarea aviației în următorii ani. Este important să se țină seama de faptul că costul biocombustibililor este mult mai ridicat decât cel al parafinei convenționale, ceea ce reprezintă un obstacol pentru companiile aeriene comerciale. În plus biocarburants biocombustibilii nu sunt încă produși în cantități suficiente pentru a acoperi toate nevoile aviației.
Rute îmbunătățite pentru a limita emisiile de carbon
Optimizarea zborurilor este încă o modalitate relativ rară de decarbonizare a sectorului aviației. Cu toate acestea, optimizarea traseelor de zbor ale aeronavelor ar putea reduce considerabil emisiile de CO2. La 21 septembrie 2021, de exemplu, un zbor AirFrance Airbus A320 între Paris și Toulouse a reușit să își reducă emisiile cu aproape 5% pe acest zbor. Proiectul se numește „ALBATROSS” și este un proiect de cercetare privind controlul traficului aerian pentru cerul unic european condus de Airbus și DSNA (Direction des services de la Navigation Aérienne). Scopul său este de a dovedi, printr-o serie de zboruri demonstrative în Europa, fiabilitatea implementării unor zboruri mai eficiente din punct de vedere energetic prin combinarea inovațiilor tehnice și operaționale din cercetare și dezvoltare.
Noduri de transport neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon
44 de aeroporturi din întreaga lume, dintre care 35 în Europa, sunt neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon, ceea ce înseamnă că generează foarte puține emisii și le compensează prin proiecte. În aeroporturi există multe emisii, provenite de la energia electrică pentru încălzire sau aer condiționat, iluminat, mașini și echipamente, traficul de pasageri, mișcările aeronavelor etc.
Aiport Carbon Accreditation este un program global de gestionare a emisiilor de carbon pentru aeroporturi, care evaluează și recunoaște în mod independent eforturile aeroporturilor de a-și gestiona impactul asupra mediului și emisiile de CO2 pe care le generează. Acțiunile întreprinse pentru a contribui la aceste eforturi necesită investiții, dar acestea sunt recuperate rapid prin câștigurile în materie de eficiență energetică. În Franța, de exemplu, aeroporturile Nice-Côte d’Azur și Lyon-Saint-Exupéry sunt acreditate ca fiind neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon. Pentru a realiza acest lucru, aeroportul din Nisa utilizează energie hidroelectrică produsă în Franța și navete 100% electrice. Secretul este să producă propria energie regenerabilă. Lyon Saint-Exupéry este primul terminal certificat HQE din Franța. HQE înseamnă înaltă calitate a mediului, o certificare care încurajează o abordare voluntară a construcției, renovării și exploatării clădirilor.
Sunt implicate și alte aeroporturi franceze, cum ar fi aeroportul din Bordeaux Mérignac. În iunie anul trecut, trei aeronave, dintre care una Falcon 900 au decolat folosind combustibili de aviație sustenabili în proporție de 30%, produși tot de Total Energies.
Chiar mai recent, la 21 iunie 2022, a avut loc primul zbor cu o aeronavă comercială care utilizează 100% combustibil durabil, potrivit AeroBuzz.
În timp ce industria aeronautică mizează pe progresele tehnologice, cum ar fi aeronavele electrice sau alimentate cu hidrogen, alternative la parafina convențională, optimizarea traiectoriilor și compensarea emisiilor de carbon până în 2030 sunt esențiale. Industria aeronautică mai are încă mult de lucru, iar provocarea de astăzi este atingerea obiectivului de 0% emisii până în 2050 și confruntarea cu revoluția biocombustibililor. Aeroporturile din lume și din Europa au, de asemenea, un rol de jucat în integrarea infrastructurilor neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon.
AEROAFFAIRES și acțiunile sale în favoarea mediului
La AEROAFFAIRES, ne pasă de mediu și de aceea am stabilit o serie de parteneriate și am creat o serie de proiecte de biodiversitate partenariats și creăm proiecte în domeniul biodiversității. Programul nostru SkyCo2 compensează emisiile de carbon ale tuturor zborurilor noastre prin susținerea unui proiect de defrișare. De asemenea, cu EcoTreene angajăm să susținem și să finanțăm un proiect de polenizare și de reabilitare a biodiversității în Franța, în pădurea Châtelain din regiunea Pays de la Loire. În calitate de client, deveniți un actor important în acest proiect! Și cum faceți acest lucru? Vom dona o parte din profiturile noastre acestui proiect de polenizare, sau o contribuție voluntară la rezervarea zborului va fi utilizată pentru instalarea de noi stupi.
Să călătorești cu AEROAFFAIRES înseamnă să contribui direct la proiectul nostru de polenizare.
Echipa noastră este disponibilă 24/7 pentru a răspunde solicitării dvs. la devis en lignede asemenea, ne puteți contacta la numărul de telefon +33 1 44 09 91 82 sau prin e-mail : charter@aeroaffaires.com.