În secolul XXI, încălzirea globală nu mai este o problemă. Evident, traficul aerian are partea sa de responsabilitate. Dar în momentul în care oamenilor li se cere să strângă cureaua în ceea ce privește consumul de energie, în special alegând să călătorească cu trenul mai degrabă decât cu avionul. Superstaruri precum Kylie Jenner folosesc excesiv avioanele lor private, pentru distanțe foarte scurte.

Emisiile avioanelor private în practică
Emisiile de carbon provenite de la avioanele private reprezintă 2% din emisiile globale. În ultimii ani, odată cu expansiunea aviației de afaceri, emisiile lor de C02 au crescut cu 31% în Europa. Mai mult, potrivit Federației Europene pentru Transport și Mediu, avioanele private sunt de 50 de ori mai poluante decât trenurile. Chiar dacă 2% din emisii par scăzute în comparație cu cei mai mari emitenți de carbon, toate aceste analize ne fac să ne punem în mod legitim întrebări cu privire la utilizarea avioanelor private.
Utilizarea avioanelor private de către celebrități
Avioanele private ale vedetelor: cine le folosește cel mai mult?
Grupul Yard a clasificat recent amprenta de carbon a celebrităților. În fruntea listei se află Taylor Swift, cu 8 293,54 tone de C02 pentru 170 de zboruri. De asemenea, lista include nume cunoscute precum Jay Z (6 981,3 tone pentru 136 de zboruri), Steven Spielberg (4 465 tone pentru 61 de zboruri) și Kim Kardashian (4 268,5 tone pentru 57 de zboruri). Familia lui Kim Kardashian, clanul Kardashian-Jenner, creează în mod constant zvonuri cu privire la utilizarea avionului lor privat.
Unele dintre aceste vedete și-au apărat utilizarea avionului lor privat, cum ar fi Taylor Swift, explicând că își împrumută avionul și că nu este singura utilizatoare. Un argument care nu reușește să calmeze furia celor care își strâng cureaua în ceea ce privește consumul zilnic de energie.
Viața de zi cu zi a unei celebrități ca nimeni alta
Dar chiar dacă înțelegem că vedetele au o viață de zi cu zi încărcată și constrângătoare și că avioanele private sunt una dintre cele mai bune soluții pentru ele. Însă utilizarea abuzivă a avioanelor private este cea care stârnește atâta furie. Recent, Kylie Jenner, una dintre surorile din clanul Kardashian-Jenner, a fost cea care a provocat agitație. Ea a folosit unul dintre aceste avioane private pentru a face o călătorie de doar 15 minute. Această călătorie ar fi putut fi făcută în 50 de minute cu mașina. Dar și alte vedete își folosesc jeturile private în acest fel. Cântărețul Drake și boxerul Floyd Mayweather se complac, de asemenea, în această practică.
Adevărata utilizare a avioanelor private

Deși se crede că avioanele private sunt folosite de cele mai mari vedete, precum cântăreți și fotbaliști, realitatea este cu totul alta. De fapt, majoritatea clienților aviației de afaceri sunt lideri de afaceri, politicieni sau oameni obișnuiți în 99% din cazuri. Dar există foarte puține celebrități mari, care reprezintă mai puțin de 1% din baza de clienți. Acest 1% de utilizatori beneficiază de 99% din atenția mass-media.
Pentru a înțelege de ce trebuie să includem motivele utilizării unui avion privat în analiza noastră ,trebuie mai întâi să înțelegem că utilizarea unui avion privat reprezintă o garanție de securitate și confidențialitate.
Pentru politicieni, de exemplu, este mai ușor să se asigure siguranța lor la bordul unui avion privat decât la bordul unui avion de linie. În al doilea rând, flexibilitatea. Există 9.000 de aeroporturi și heliporturi în lume. În plus, timpul de așteptare la un FBO este de 20 de minute, comparativ cu 3 ore la un aeroport tradițional. Aceasta este o adevărată economie de timp, în special pentru oamenii de afaceri/politicienii care trebuie să se ocupe de chestiuni urgente.
În cele din urmă, aviația privată nu ar trebui interzisă. Ea este utilizată pentru evacuări medicale, pentru semnarea unor contracte strategice sau în cazul unei defecțiuni la fabrică.
De asemenea, putem adăuga că aviația de afaceri în general nu include doar acest tip de clientelă. Există, desigur, actorii pe care i-am menționat mai devreme. Dar există și avioane de transport aerian de marfă sau cargo, zboruri medicale și zboruri pentru grupuri de persoane. Unele dintre aceste călătorii sunt esențiale pentru funcționarea geopolitică, economică și sanitară a unei țări.
Aviația de mâine

Este clar că cei implicați în aviație trebuie să își asume partea lor de responsabilitate în ceea ce privește schimbările climatice. Acesta este motivul pentru care apariția de noi tehnologii și noi soluții reprezintă o cheie valoroasă pentru sustenabilitatea sectorului.
Una dintre soluțiile propuse este compensarea emisiilor de carbon prin programul Sky Co2. Acest program oferă clienților posibilitatea de a plăti compensații pentru ceea ce consumă în timpul zborului. Unele companii aeriene includ deja acest lucru în biletele lor.
În plus, s-au făcut deja unele progrese. Din 1990 până în 2020, avem cu 54,3% mai puțin CO2 per pasager-kilometru. A fost lansat primul avion privat electric Alice.Ecopilotajul este o nouă tehnologie care economisește combustibil prin adaptarea manevrării aeronavei la mediul înconjurător. În sfârșit, greutatea avioanelor private este redusă. În special, încărcătura scaunelor a fost redusă cu 20%, ceea ce înseamnă că se utilizează mai puțină energie.
Dar soluțiile nu se opresc aici. Cea care va fi cea mai importantă în anii următori este știința. Într-adevăr, progresele tehnologice sunt semnificative și se dezvoltă din ce în ce mai mult. Este cazul avioanelor private cu biocombustibil, hidrogen și hibrid, care își vor face în curând apariția, precum și al aripilor care au fost modificate pentru a îmbunătăți portanța.
Cu alte cuvinte, oamenii fac progrese constante. Încercăm să facem tot ce ne stă în putință pentru a găsi soluții la problemele care ne înconjoară și, uneori, la cele pe care le creăm noi înșine.
La AEROAFFAIRES vă oferim cea mai bună experiență de aviație privată și vă permitem să vă compensați amprenta de carbon cu programul nostru SkyCo2. Pentru toate cerințele dvs. de navlosire a jeturilor de afaceri, contactați-ne la + 33 1 44 09 91 82, prin e-mail: [email protected] sau completați formularul nostru de ofertă online. Vă vom răspunde cât mai curând posibil.
Întrebări frecvente despre avioanele private și ecologie
Cum își compensează avioanele private emisiile de carbon?
Multe companii de aviație privată, precum AEROAFFAIRES, oferă în prezent programe de compensare a emisiilor de carbon, precum Sky CO2.
Aceste inițiative permit pasagerilor să calculeze emisiile generate de zborul lor și să finanțeze proiecte de mediu (reîmpădurire, energie regenerabilă etc.) pentru a le neutraliza. Deși acest lucru nu elimină poluarea directă, contribuie la echilibrarea parțială a impactului ecologic.
Cu toate acestea, unii critici consideră că această soluție nu ar trebui utilizată ca o „licență de a polua” fără eforturi concrete de reducere a emisiilor la sursă.
De ce folosesc celebritățile atât de mult avioanele private pentru călătoriile scurte?
Pe lângă simplul confort, motivele includ siguranța, programele supraîncărcate și confidențialitatea. De exemplu, o vedetă precum Taylor Swift poate avea nevoie să susțină o serie de concerte fără a risca întârzierile zborurilor comerciale sau aglomerația incontrolabilă din aeroporturi.
Cu toate acestea, călătoriile foarte scurte (precum cele 15 minute ale lui Kylie Jenner) ridică semne de întrebare cu privire la necesitatea reală, mai ales că există alternative precum elicopterele sau vehiculele blindate pentru deplasările locale.
Avioanele private sunt într-adevăr mai poluante decât avioanele de linie?
Da, de departe. Conform Agenției Europene de Mediu, un avion privat emite în medie de 10 până la 20 de ori mai mult CO2 pe pasager decât un zbor comercial.
Acest lucru se datorează ratei scăzute de ocupare (adesea între 2 și 5 pasageri, comparativ cu câteva sute pe un avion de linie) și consumului ridicat de combustibil datorat performanțelor (viteză, altitudine).
De exemplu, un zbor Paris-Nisa cu un avion privat poate genera emisii echivalente cu încălzirea unei gospodării medii pe parcursul unui an.
Există alternative ecologice la avioanele private tradiționale?
Apar soluții, dar acestea rămân marginale:
- Avioaneelectrice sau hibride: precum Alice, primul avion 100% electric, dar cu o autonomie limitată (aproximativ 1 000 km).
- Biocombustibili: Unele companii îi testează, dar producția lor este încă costisitoare și controversată (utilizarea terenurilor agricole).
- Ecopilotajul: optimizarea traiectoriilor de zbor și a consumului de combustibil.
Deocamdată, trenurile (în special rutele de top, cum ar fi Orient Express) rămân cea mai curată alternativă pentru călătoriile terestre, dar nu sunt potrivite pentru călătoriile intercontinentale sau de urgență.
Avioanele private sunt esențiale pentru anumite profesii?
Da, în anumite cazuri:
- Urgențe medicale: transportul de organe sau de pacienți critici către spitale specializate.
- Crize diplomatice sau umanitare: deplasarea rapidă a cadrelor sau a echipelor în zone îndepărtate.
- Industrie: întreținerea urgentă a siturilor industriale (de exemplu, o defecțiune într-o fabrică offshore).
Cu toate acestea, aceste utilizări „esențiale” reprezintă o minoritate a zborurilor. Linia dintre necesitate și lux este adesea neclară.
De ce mass-media se concentrează pe celebrități și nu pe alți utilizatori?
Celebritățile atrag atenția deoarece stilul lor de viață este urmărit îndeaproape, iar călătoriile lor (uneori ostentative) simbolizează inegalitățile în fața urgenței climatice.
Un director general anonim care emite la fel de mult ca o celebritate nu va ajunge pe prima pagină a ziarelor, deoarece impactul său este mai puțin „vizibil”.
Putem reglementa utilizarea avioanelor private fără a afecta economia?
Sunt explorate o serie de căi:
- Interzicerea zborurilor scurte: Ca în Franța pentru rutele comerciale (de exemplu, Paris-Bordeaux) dacă există o alternativă feroviară.
- Creșterea taxelor pe carbon: obligarea cetățenilor să plătească adevăratul cost ecologic, așa cum propune UE cu sistemul său de comercializare a emisiilor.
- Cotele de emisii: impunerea unei limite anuale companiilor aeriene, cu amenzi în cazul depășirii acesteia.
Cu toate acestea, industria subliniază că acest lucru ar penaliza IMM-urile care depind de aviația de afaceri pentru activitățile lor.
Vor dispărea jeturile private ca urmare a crizei climatice?
Nu pe termen scurt, dar presiunea socială și inovațiile tehnologice ar putea :
- Reducerea numărului de avioane private prin partajarea acestora între utilizatori (de exemplu, platforme de co-planificare);
- Înlocuirea flotelor cu aeronave mai puțin poluante (hidrogen, electrice);
- Rezervarea acestora pentru utilizări „critice”.
Marele lux de mâine ar putea să nu mai fie să zbori cu un avion cu reacție, ci să te poți mândri cu o amprentă de carbon zero.