Ce este un avion supersonic? Știați că un avion supersonic este un avion care poate zbura mai repede decât viteza sunetului (Mach 1)? Cunoașteți istoria aeronavelor supersonice? În acest articol, aflați tot ce ați vrut întotdeauna să știți despre avioanele supersonice.
Istoria aeronavelor supersonice
Războiul Rece la originea avioanelor supersonice :
Războiul Rece a fost o perioadă favorabilă dezvoltării tehnologice. Pe lângă cursa spațială dintre Statele Unite și Uniunea Sovietică, sovieticii erau în competiție cu alte două armate occidentale, Franța și Marea Britanie.
Scopul acestei curse frenetice era construirea unui avion civil de transport supersonic (SST), cunoscut în Franța sub numele de Concorde.
Date-cheie în aviația supersonică din întreaga lume :
În 1956, Franța și Marea Britanie au început să lucreze la un proiect și și-au unit forțele în 1962. Primul Concorde a zburat în 1969 și a intrat în serviciul comercial șapte ani mai târziu.
Primul avion supersonic a zburat în Rusia în 1968. A fost Tupolev Tu-144.
În ceea ce privește Statele Unite, în 1966, Administrația Federală a Aviației a selectat Boeing pentru a construi SST-ul american, High Speed Civil Transport (HSCT). Cu toate acestea, președintele Nixon a anulat proiectul în 1971, deoarece era prea costisitor.
Succesele și dezastrele Concorde :
De ce a fost Concorde singurul avion comercial?
În 1978, Tu-144 a fost abandonat după două accidente grave. De atunci, avionul franco-britanic Concorde a devenit singurul avion comercial capabil să traversezeAtlîn trei ore, la viteze care depășesc Mach 2. Concorde este un succes tehnic.
Dezastrele Concorde :
În ciuda zilelor sale de glorie, Concorde a fost și un dezastru economic și ecologic.
Raza sa de acțiune de 4 000 de mile l-a împiedicat să exploateze rute potențial profitabile precum Los Angeles-Tokyo și Los Angeles-Sydney.
Gazele de eșapament conțin, de asemenea, oxizi de azot, care dăunează grav stratului de ozon.
Cât costă un loc la bordul unui avion supersonic precum Concorde?
Potrivit British Airways, costul minim de operare este de 1814 dolari pe loc.
Un bilet dus-întors de la New York la Londra costă 8.729 de dolari, în timp ce un bilet la clasa economică pentru 747 costă doar 300 de dolari pentru aceeași călătorie.
Motivele pentru care aeronavele supersonice au fost retrase din uz și încercările de a le reînvia:
Concorde, avionul franco-britanic care a intrat în serviciu în 1976, a fost reținut la sol în 2003 din cauza lipsei de rentabilitate și a catastrofei de la Gonesse.
Avionul sovietic Tupolev Tu-144, care a intrat în serviciu în 1975, a fost retras în 1978 după doar 102 zboruri programate.
În ceea ce privește Concorde-ul viitorului, Ouverture, acestaar trebui să transporte 55 de pasageri pe o distanță de 8 000 km până în 2030.
Avionul supersonic al viitorului
Odată cu încheierea carierei Concorde în Franța în urmă cu 17 ani, niciun avion supersonic nu a mai traversat planeta.
De atunci, o serie de companii au încercat să readucă la viață aceste aeronave bine cunoscute, încercând să remedieze principalul lor dezavantaj: consumul ridicat de combustibil.
Aceste companii sunt :
- Aerion, al cărui proiect a fost anulat în mai 2021 din cauza unei lipse de finanțare.
- Boom Supersoinc , care a prezentat un alt prototip
- Virgin Galactic lucrează de mai mulți ani la propria sa aeronavă.
XB-1: singurul viitor real pentru Concorde
Boom Supersonic a anunțat lansarea XB-1 miercuri, 7 octombrie 2020.
Deși primele teste au fost programate pentru 2021, actualul CEO Blake Scholl recunoaște o întârziere, dar ne asigură că toate testele se desfășoară fără probleme.
Se estimează că aeronava XB-1 va putea transporta între 65 și 88 de pasageri. Și va fi capabil să zboare între Paris și Montreal în 3 ore și 45 de minute. Cu toate acestea, probabil vor mai trece 10 ani până când va fi pus în funcțiune.
Avionul supersonic, în ciuda trecutului său furtunos, are un viitor. Ar putea fi repus în funcțiune în anii următori.