Este foarte simplu! La sol, pentru a ajunge dintr-un oraș în altul, călătorim pe drumuri care au fost proiectate și calculate de ingineri civili pentru a asigura siguranța, confortul și logistica. Un coridor aerian este același principiu, dar pentru transportul aerian.
Cum funcționează coridoarele aeriene?
Un coridor aerian este o rută aeriană, cu o lungime de aproximativ 19 kilometri și o grosime verticală definită, de-a lungul căreia aeronavele zboară în conformitate cu reguli precise și care le duce dintr-un punct în altul. Aceste puncte pot fi instalații de radionavigație amplasate la sol și care transmit pe frecvențe precise pentru recunoaștere, intersecții de radiale de la mai multe balize la sol sau, mai recent, coordonate geografice cunoscute de sistemele de navigație prin satelit.
Într-un coridor aerian, aeronavele sunt în contact permanent cu centrul de control, care asigură separarea orizontală și distanța verticală a aeronavelor pentru a garanta siguranța aeriană. Din turnul de control, controlorul de trafic aerian sau controlorul de trafic aerian se asigură că traficul aerian sedesfășoară fără probleme și că nicio aeronavă nu intră în coliziune cu alta la sol sau în aer. La sol, ei ghidează aeronavele de-a lungul unor rute similare celor folosite de mașini. În aer, controlorul de trafic aerian adaptează traseul aeronavei pentru a evita o altă aeronavă.
De asemenea, coridoarele aeriene garantează o distanță de siguranță față de obstacolele de la sol de cel puțin 1.000 de picioare în zonele plane și de 2.000 de picioare în regiunile muntoase.
Controlorul însărcinat cu controlul traficului poate fi nevoit să rotească aeronavele în tipare de așteptare pentru a face față blocajelor de trafic pe cer (din cauza unei piste inutilizabile din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, de exemplu). Aeronavele vor fi dispuse în stive, unde, la o altitudine constantă, vor efectua modele standard de așteptare.
Cum se comunică într-un coridor aerian?
Dialogul dintre controlor, care se ocupă de controlul traficului aerian, și aeronavă este asigurat prin comunicații radio într-o gamă de frecvențe rezervată aeronauticii, pentru a evita orice interferență. La centrul regional de control al traficului aerian, controlorii lucrează în echipe și sunt înlocuiți la fiecare două ore pentru a-și menține potențialul decizional. În sectorul de apropiere, unde este gestionată faza de coborâre a aeronavei, toate aeronavele urmează aceeași traiectorie de aterizare, iar spațiul dintre ele este redus la 3 mile marine.
Controlorii comunică cu piloții în limba engleză.
Spațiul aerian francez
Direcția serviciilor de navigație aeriană (DSNA) este furnizorul de servicii de navigație aeriană în sensul reglementărilor europene. Aceasta are responsabilitatea operațională pentru controlul traficului aerian în spațiul aerian francez, atât în Franța metropolitană, cât și în străinătate.
În Franța, spațiul aerian este împărțit în cinci centre de control zonal (Aix-en-Provence, Athis-Mons lângă Orly, Bordeaux, Brest și Reims). În cadrul acestor zone, spațiul aerian este împărțit în sectoare de control „în rută”. Fiecare sector este deservit de doi controlori, care pot gestiona până la 25 de aeronave simultan, în funcție de complexitatea traficului. Aeronavele trec de la un sector la altul prin schimbarea frecvenței, astfel încât să poată vorbi întotdeauna cu controlorul care le va duce la aeroportul de destinație. Pentru a gestiona faza de coborâre, controlorii de rută predau controlul controlorilor de apropiere. Aceștia sunt responsabili de buna desfășurare a aterizărilor.
Există din ce în ce mai multe coridoare aeriene, în special în apropierea aeroportului internațional Roissy Charles-De-Gaulle din Paris, unde sunt înregistrate zilnic peste 1 300 de mișcări.