Interviu cu o hostess de avion privat(Ouarda M.)
- De cât timp sunteți însoțitoare de bord?
Mi-am început cariera în 1996, mai exact, deci au trecut aproximativ 22 de ani.
- Ce presupune meseria ta?
Pur și simplu, ne întâmpinăm pasagerii la bordul aeronavei și ne asigurăm că sunt în siguranță și că zborul se desfășoară fără probleme; avem grijă de confortul și siguranța lor.
- Ți-ai dorit întotdeauna să faci această meserie sau, dacă nu, cum ai ajuns să devii însoțitor de bord?
Da, ascultă, încă de când eram foarte tânără mi-am dorit să fiu însoțitor de bord. Chiar am vrut. La școală, când ni se dădea o foaie mică în care eram întrebați ce vrem să ne facem când vom fi mari, eu răspundeam întotdeauna „stewardesă”; când eram foarte mică, arătam spre avioane și le spuneam părinților mei că îmi place să zbor. Iar când luam avionul, mă uitam la tot ce se întâmpla în jurul meu și nu puteam dormi pentru că eram atât de fascinată. Nu pot explica, dar întotdeauna am știut că vreau să fac această meserie și să lucrez într-un avion.
- Care a fost pregătirea ta?
Când am terminat școala, părinții mei m-au înscris la o școală de turism din Paris. Apoi am plecat la Londra timp de doi ani pentru a-mi perfecționa engleza. Acest lucru a fost pentru a-mi maximiza șansele de a fi recrutat; la momentul respectiv, aveam ca obiectiv Air France. Dar recrutarea a fost înghețată la Air France timp de cinci ani și, în cele din urmă, am fost recrutat de o companie aeriană comercială străină și am urmat o pregătire intensivă pentru avioane comerciale. Am stat la Paris timp de șase luni înainte de a mă alătura secției VIP. Apoi, NetJets m-a recrutat și m-a supus unui program de formare amănunțit și cuprinzător, care mi-a propulsat cu adevărat cariera. Am o vastă experiență internațională de zboruri VVIPS pe diferite tipuri de avioane private. Acum lucrez pe cont propriu și trebuia să semnez un contract cu un VIP cu sediul în Africa, dar, din nefericire, era la începutul Covid, așa că nu s-a mai întâmplat. În prezent, îmi caut un loc de muncă și este posibil să apară un post vacant; sper că se va întâmpla, deoarece toate experiențele mele mi-au consolidat capacitatea de adaptare.
- Este posibil să lucrezi direct ca însoțitor de bord pentru sectorul privat sau trebuie să începi prin a lucra pentru companiile aeriene comerciale?
În aviația privată, ai nevoie de cel puțin trei ani de experiență la clasa business. După aceea, atunci când lucrezi în sectorul privat, îți înveți meseria de-a lungul timpului. Este într-adevăr un proces de învățare continuă, dar este un avantaj.
- Urmați în continuare cursuri de formare?
Mi-ar plăcea să spun că da. Există cursuri de perfecționare, în cadrul cărora ne actualizăm și ne îmbunătățim mereu serviciile. De asemenea, trebuie să ne menținem la zi cu echipamentele de siguranță.
Aviația de afaceri
- Cum se schimbă activitatea?
Există o serie de parcursuri profesionale bazate pe anii de experiență. La avioanele private, suntem de obicei doi și putem ajunge în poziția de însoțitor de bord principal, apoi stewardesă șefă. Mulți dintre colegii mei au ajuns și instructori.
- Care sunt principalele diferențe între aviația comercială și cea privată?
Să fiu sinceră, să lucrezi ca însoțitor de bord VIP este mult mai distractiv, pentru că te ocupi mult de gestionarea logistică a aeronavei. Un alt aspect foarte important este că contactul dintre un însoțitor de bord VIP și pasagerii săi este mai personal, deoarece, în timp, ajunge să îi cunoască, ceea ce îi permite să le ofere servicii care le depășesc așteptările. În ceea ce mă privește, atenția pentru detalii este cheia pentru a garanta servicii excelente. Îmi place foarte mult aviația privată, este o altă lume. Dar trebuie să fii foarte organizat și nu ai voie să greșești. De asemenea, sarcinile mele sunt foarte schimbătoare în comparație cu cele ale unei hostess comerciale și este foarte rar să ne cunoaștem destinațiile în avans.
- Ce îți place cel mai mult și ce îți place cel mai puțin la meseria ta?
Îmi place provocarea și pentru mine fiecare zbor este o provocare. Este o slujbă cu adevărat neobișnuită și încerc întotdeauna să mă asigur că zborurile mele sunt un succes. Vă promit că sunt extrem de sincer când spun că îmi place totul la slujba mea. Uneori, orele sunt grele, dar atunci când îți iubești meseria, accepți flexibilitatea și te obișnuiești cu ea.
- Poți să ne povestești despre o zi obișnuită?
Nu există așa ceva în aviația privată. Pot să vă spun cât de repede se întâmplă lucrurile. Cu o zi înainte de zbor, pregătesc comenzile de catering în funcție de profilul pasagerilor și mă asigur că lenjeria de pat este curată (sunt un pic pretențios la detalii). Atenția pentru detalii este extrem de importantă, ea face diferența între un serviciu bun și un serviciu excelent. Dacă este necesar, mergem la supermarket pentru a lua ultimele articole care lipsesc, gel antibacterian sau o lămâie, de exemplu.
- Ce abilități credeți că sunt necesare pentru a fi un bun însoțitor de bord (VIP)?
Am multe să vă spun. Așadar, după părerea mea, dacă vrea să exceleze în aviația de afaceri, o stewardesă trebuie să fie înainte de toate altruistă și discretă și, în general, să-i placă oamenii. Aș mai spune că a fi un bun ascultător și a ști să gătească sunt atuuri importante. Cea mai mare parte a mâncării pe care o servim la bord este gourmet și, din experiența mea, trebuie să știi ce servești, iar vocabularul gastronomic este un plus. Aș mai spune că trebuie să fii capabil să gândești în avans, să fii foarte independent și să ai ochi pentru detalii. În sfârșit, dacă le este de ajutor și altor hostess, mai am câteva precizări de făcut: să fii punctuală, dinamică, atentă, mereu pozitivă și primitoare, cu o prezentare impecabilă și să cunoști produsele fine (vin, gastronomie, cosmetică, decorațiuni de înaltă clasă). Pe scurt, trebuie să găsim un bun echilibru între acțiune și discreție și să fim capabili să îndeplinim mai multe funcții. Trebuie să fim perspicace pentru a răspunde oricăror solicitări speciale din partea pasagerilor.
Întrebări personale
- Vi se pare dificil să vă echilibrați viața profesională și cea personală?
Sincer, deloc. Acesta este punctul meu de vedere personal, dar cred că mă ajută să-mi refac relația cu partenerul meu. Este adevărat că nu se întâmplă foarte des, dar suntem întotdeauna bucuroși să ne reîntâlnim și, de fiecare dată când ne întoarcem dintr-un zbor, avem o mulțime de lucruri de discutat.
- Care zbor te-a impresionat cel mai mult?
Cel cu un rege. Din motive de confidențialitate, nu pot spune mai mult de atât, dar am fost impresionat de umilința, latura umană și accesibilitatea sa.
- Ce schimbări ați dori să vedeți în aviația privată?
Mi-ar plăcea să văd câteva schimbări, mai ales în ultimii 4-5 ani. Angajatorii ar trebui să acorde mai multă importanță muncii noastre, deoarece aceasta contribuie cu adevărat la succesul unui zbor. Serviciile oferite de hostess nu numai în timpul zborului, ci și înainte și după sunt foarte importante. Prin reprezentarea companiei, hostessele contribuie la fidelizarea clienților, mai ales că în acest sector cuvântul din gură este foarte important.
- Aveți un mesaj de transmis sau un sfat de dat viitoarelor hostess?
Pur și simplu, singurul sfat pe care îl pot da este să fiți pasionați de ceea ce faceți și să vă împingeți la limită dacă doriți să rămâneți în această profesie foarte neobișnuită, dar magică.