Înființată în 1912, Fokker este un constructor aeronautic olandez. Este o personalitate istorică a aviației, Anthony Fokker, care va da naștere acestui gigant al industriei aeronautice.
Compania este specializată în fabricarea avioanelor și are sediul în Germania, în Johannisthal, un cartier al Berlinului.
Din 2015, compania Fokker a fost achiziționată de grupul aeronautic GKN și a devenit o filială aeronautică a GKN.
AEROAFFAIRES revin la istoria și realizările constructorului aeronautic Fokker.
Fokker astăzi:
Câteva cifre cheie:
În peste 100 de ani de existență și realizări, Fokker a permis producția de numeroase avioane. Iată o privire de ansamblu cu aceste câteva cifre:
- 213 : este numărul de Fokker 50 produse.
- 4 : reprezintă cifra de Fokker 6 produse.
- 47 : acestea sunt Fokker 70 produse.
- 283 : reprezintă numărul de Fokker 100 ale constructorului.
- 586 : este numărul de Fokker F27 Friendship produse de către Fokker.
- 241 : este numărul de Fokker F28 Fellowship construite de către Fokker.
Un constructor aeronautic angajat:
Abordarea GKN Aerospace și a entităților Fokker este clară: a se înscrie în aerul timpului și a promova o abordare durabilă.
Într-o perioadă în care provocările climatice sunt foarte importante, este necesar ca industriile aeronautice să evolueze în acest sens. Într-adevăr, filialele Fokker se înscriu în această demers.
DKN (Fokker) face tot posibilul pentru a dezvolta tehnologii care permit decarbonizarea avioanelor deja în circulație.
De asemenea, această provocare de dezvoltare durabilă va fi integrată în procesul de creare a unei noi generații de aparate. Mai puțin poluante și, în final, neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2, așa își dorește Fokker pentru aparatele sale.
Până în 2050, societatea aeronautică dorește să atingă zero simbolic la contorul emisiilor de gaze cu efect de seră.
Pe lângă mijloacele adoptate pentru crearea de avioane mai prietenoase cu mediul, sunt și fabricile care beneficiază de schimbări în acest sens. Într-adevăr, ca și alți producători de avioane, fabrica din Olanda a GKN este, din 2021, alimentată cu energie electrică 100% regenerabilă.
În plus, alte măsuri sunt realizate pentru a respecta mediul, cum ar fi reciclarea și eliminarea adecvată a materialelor periculoase.Aviația durabilă este cuvântul de ordine al producătorilor de avioane astăzi.
Istoria constructorului aeronautic Fokker
Originile Fokker
Totul începe cu unul dintre pionierii lumii aviației, olandezul Anthony Fokker. Acest inginer, specializat în aviație, s-a născut în 1890.
Anthony Fokker a evoluat, pe parcursul întregii sale cariere, în sectorul aeronautic.
La vârsta de 20 de ani a realizat primul său avion, numit “The Spin”. Acest avion cu elice va fi primul avion din Olanda care va zbura pe teritoriul său și va survola orașul Haarlem.
În timpul Primului Război Mondial, inginerul olandez trebuie să realizeze avioane pentru armata de aer germană. Se asociază cu Hugo Junkers, tot inginer în aeronautică. Atunci au fost create:
-
- Fokker E.III
- Fokker Dr1
- Fokker D VII.
Aceste modele au fost un succes răsunător pentru armata de aer germană.
În 1919, după încheierea războiului, A.Fokker se întoarce în Olanda după încheierea colaborării sale cu H.Junkers. Atunci el creează propria sa societate aeronautică.
Primele începuturi ale constructorului aeronautic Fokker între 1919 și 1955
- 1919 : A.Fokker înființează Netherlands Aircraft Factory (Fokker) la Amsterdam, capitala Olandei. El produce în principal avioane civile pentru transportul pasagerilor pe rutele comerciale. Totuși, continuă să creeze avioane în scopuri militare, așa cum a făcut în timpul Primului Război Mondial. Acestea vor fi folosite și în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
- 1925 : Industria aeronautică Fokker devine una dintre cele mai importante din lume. Constructorul aeronautic deține atunci fabrici atât în Olanda, cât și în Statele Unite.
- 1939 : Anthony Fokker moare în Statele Unite, la New York. Lasă în urmă o companie aeronautică prosperă în momentul în care începe Al Doilea Război Mondial.
- 1951 : Fabricile Fokker, situate în Olanda, au fost distruse în timpul războiului. Este necesar să fie reconstruite. Noua fabrică se află lângă Amsterdam, foarte aproape de aeroportul Schiphol. Alte fabrici vor fi create ulterior în țară. Fokker se reconstruiește și câștigă teren. De fapt, industria prosperă timp de mulți ani și comenzile de avioane, precum și livrările continuă.
- 1955 : În acel an, Fokker F27 Friendship efectuează primul său zbor. Acesta este un avion de linie. Va fi considerat unul dintre cele mai bune avioane produse după Al Doilea Război Mondial. De asemenea, în următorii ani, va fi unul dintre cele mai vândute avioane turbopropulsoare de pe piață. Nu mai puțin de 800 de exemplare vor fi livrate până în 1986.
Primele începuturi ale constructorului aeronautic Fokker între 1958 și 1969
- 1958 : Compania aeronautică Fokker își consolidează reputația cu Fokker F28 Fellowship. Efectuează primul zbor în acel an și confirmă predominanța societății în materie de inovație. Urmează modelele Fokker 50, Fokker 70 și Fokker 100.
- 1969 : Fokker devine partener al VFW (Vereinigte Flugtechnische Werke), un constructor aeronautic german. Împreună, vor confecționa module presurizate pentru laboratorul spațial american, Spacelab.
Constructorul Fokker, după război
Fokker nu a activat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Acest eveniment marchează începutul unei căzători fără precedent pentru companie. După cel de-al Doilea Război Mondial, fabricile sunt distruse și, prin urmare, inutilizabile.
Alte fabrici ale altor constructori au fost folosite și au rămas intacte în timpul războiului. Aceasta le-a permis să mențină o activitate post-război. Din păcate, aceasta nu a fost cazul pentru constructorul nostru olandez.
Compania a reușit totuși să reconstruiască două fabrici în Olanda. Astfel, a scos modelele:
-
- Fokker F27 Friendship
- F28
- F50
- F70
- F100.
Dar actorul aeronautic are nevoie de ajutor pentru a produce noi aparate. Constructorul aeronautic se unește cu VFW și modelează avionul VFW F24. Aceasta va avea, din păcate, un eșec.
Constructorul de avioane se scufundă tot mai adânc până la falimentul din 1996.
Desființarea Fokker
1996 : Această dată marchează sfârșitul activității aeronautice a constructorului de avioane Fokker în numele său. Este desființarea Fokker.
Compania lasă în urmă numeroase realizări de avioane încă în funcțiune astăzi.
Societatea va fi achiziționată de alte entități. Particularitatea Fokker este că uneori va păstra identitatea sa prin intermediul diferitelor ramuri create.
De la Fokker la Dutch Space
Activitatea sa în domeniul aerospațial devine independentă și această ramură autonomă se numește Dutch Space. Activitățile sale de echipare aeronautică, de proiectare a avioanelor, precum și de întreținere sunt achiziționate de grupul Stork Aerospace.
De la Dutch Space la Fokker Technologies
În cele din urmă, este creată o entitate numită Stork Fokker. Aceasta se ocupă de gestionarea avioanelor Fokker care sunt deja în circulație, și anume aproximativ 1200 la acea vreme.
În 2010, după aproape cincisprezece ani de prosperitate, grupul Stork Aerospace își schimbă numele pentru a deveni Fokker Technologies. Moștenirea numelui constructorului aeronautic Fokker persistă.
Fokker Technologies creează mai multe filiale, cum ar fi:
-
- Fokker Elmo
- Fokker Aerostructures
- Fokker Landing Gear
- Fokker Services.
Fokker Elmo se specializează în domeniul conecticii și operează pe diverse teritorii, cum ar fi America de Nord sau China.
În ceea ce privește activitățile Fokker Aerostructures, această filială este dedicată prelucrării structurilor aeronautice.
Producția trenurilor de aterizare este asigurată de Fokker Landing Gear.
În sfârșit, Fokker Services se ocupă de interiorul avioanelor, respectiv optimizarea cabinelor, în special prin reducerea greutății acestora. Această filială se ocupă, de asemenea, de avionică, echipând aparatele cu sisteme electronice.
Noi asocieri
În același an, 2010, Fokker se asociază cu o companie de echipamente aeronautice, Goodrich Corporation.
Împreună, produc piese de schimb din materiale compozite destinate diverselor modele de avioane ale constructorilor aeronautici, cum ar fi Bombardier, de exemplu.
În anii următori, diversele filiale ale Fokker devin parteneri cu constructori aeronautici precum Dassault Aviation sau Boeing. Entitățile Fokker furnizează elemente pentru avioanele respective ale producătorilor de avioane.
Fokker nu mai este constructorul aeronautic care a fost înainte. Entitățile sale lucrează ca furnizori aeronautici în diverse segmente ale sectorului aviației și pentru diverse aeronave ale producătorilor internaționali.
Preluarea Fokker de către GKN Aerospace
În cele din urmă, în 2015, compania GKN Aerospace (Guest, Keen and Nettlefolds), specializată în echipamente aeronautice și auto, achiziționează entitățile Fokker la prețul de 706 milioane €.
Entitățile Fokker Technologies au păstrat același nume, dar sunt acum gestionate și integrate în cadrul GKN.

Concepția avioanelor Fokker
Constructorul aeronautic european deține o gamă largă de echipamente aeronautice. Astfel, echipează atât aparate de lungă distanță, cum ar fi Concorde, cât și avioane de medie distanță, cum ar fi Dassault falcon.
Gigantul aeronautic realizează asamblarea finală pentru viitoarele avioane ale unei companii aeriene.
Integrează sistemele încorporate, fuselajul și toată tehnologia aeronautică. Toate aceste echipamente tehnologice permit evitarea stagnării și se disting de piețele aeronautice. Fokker nu joacă în spectaculos construind cel mai mare avion din lume. Constructorul dorește să ofere eficiență transportului aerian și o livrare impecabilă a avioanelor.
Industria aeronautică se străduiește să se distingă pe piața aeronautică.
Activitățile constructorului aeronautic Fokker
Activitățile Fokker sub GKN Aerospace
Până în prezent, compania de echipamente aeronautice și auto GKN Aerospace este cel mai mare furnizor din lume în acest domeniu.
Compania are sediul în Regatul Unit. Este prezentă la nivel internațional cu 41 de locații în 13 țări diferite.
Nu mai puțin de 90% din avioanele în circulație în prezent beneficiază de expertiza și echipamentele GNK (și deci, prin extensie, de Fokker).
Compania nu încetează să evolueze și să găsească soluții tot mai inovatoare.
Se angajează să evolueze cu provocările timpului său și să aducă transformările necesare sectorului aeronautic.
GNK pune, de asemenea, un accent deosebit pe respectarea specificațiilor în materie de siguranță aeriană, ceea ce îi liniștește pe membrii echipajului.
Activitățile diferitelor entități Fokker
Împreună cu diferitele entități Fokker, cum ar fi Fokker Technologies, Fokker Services sau Fokker Techniek, activitățile sunt variate.
Sub conducerea GKN, Fokker evoluează ca furnizor aeronautic. Dacă în prezent compania nu mai fabrică avioane de la A la Z, participă la fabricarea flotei de aparate ale diverselor constructori aeronautici.
De exemplu, Fokker a lucrat în special pentru avioanele Airbus, Boeing sau Dassault Aviation.
Ca un furnizor independent, Fokker își oferă competențele în:
-
- creația trenurilor de aterizare
- structuri de avion
- echipamente diverse
- sisteme electrice integrate în cadrul avioanelor.
De asemenea, compania poate efectua întreținere pe piesele pe care le-a furnizat sau poate fabrica piese de schimb. Datorită unei moșteniri de peste 100 de ani, Fokker este unul dintre liderii mondiali pe piața echipamentelor aeronautice.

Flota de avioane a constructorului aeronautic Fokker
Încă de la înființare, în 1912, constructorul aeronautic Fokker realizează numeroase avioane. Atât civile, cât și militare.
Cele mai remarcabile în aviația civilă sunt fără îndoială:
- Fokker 27
- Fokker 50
- Fokker 60
- Fokker 70
- Fokker 100.
Vă prezentăm 2 aparate care sunt în prezent încă în circulație.
Fokker 100 :
De asemenea numit F100, acest aparat este un avion de linie de scurtă distanță.
Poate găzdui până la 109 pasageri. Poate fi configurat cu două clase diferite în cabină. Aceasta îi permite să găzduiască 97 de pasageri.
Cu o rază de acțiune de 2 700 km atunci când avionul este la capacitate maximă, este ideal pentru deplasări regionale scurte, chiar internaționale.
De asemenea, este foarte potrivit pentru zboruri de grup, de exemplu, pe distanțe scurte.
Fokker 100, care a beneficiat de diverse inovații, dispune de costuri de întreținere foarte reduse. Oferă un raport calitate-preț foarte bun comparativ cu alte avioane similare.
Înainte de sosirea Boeing 737 sau a Airbus A319, F100 era unul dintre liderii în cadrul traficului aerian.
Acest avion are o configurare simplă în cabină, având 2 rânduri de 2 și 3 scaune separate printr-un culoar central.
Fokker 50 :
Este un avion turbopropulsat a cărui producție a fost oprită în 1997.
Este, cumva, versiunea mai mică a Fokker 100. De fapt, acesta poate găzdui până la 55 de pasageri, pe o distanță de 1 500 km.
Cu raza sa de acțiune, este ideal pentru rute regionale de scurtă distanță.
În prezent, există aproximativ 25 de companii aeriene care utilizează Fokker 50. În aceeași linie cu Fokker 100, acesta poate fi folosit de aviația de afaceri pentru a efectua zboruri de grup.
Poate fi închiriat și privatizat pentru a transporta echipe sportive sau corporative care doresc să participe la un seminar, de exemplu.
Închiriați un zbor cu Fokker prin AEROAFFAIRES:
Acum știți totul despre constructorul aeronautic Fokker.
La AEROAFFAIRES, echipa noastră este la dispoziția dumneavoastră pentru a închiria un Fokker. Contactați-ne la +33 (0) 1 44 09 91 82, 24h/24 și 7z/7. Nu ezitați să ne contactați sau să completați formularul nostru de ofertă online. Vă găsim jetul privat care corespunde cel mai bine cerințelor dumneavoastră.