„
Dornier este un constructor aeronautic german creat de un expert și inginer în aeronautică, Claudius Dornier. Această companie aeronautică, creată în perioada interbelică în 1922, s-a închis în 2002. Lăsând în urmă o poveste frumoasă și realizări în lumea aviației. Dornier s-a distins în special prin crearea de avioane cu propulsie (turbopropulsoare, turboreactoare). Modelele principale de avioane sunt în special Dornier 328 și Dornier 228. Decolare imediată și investigație asupra acestei foste companii germane specializate în aviație.
Povestea lui Claudius Dornier, fondatorul constructorului aeronautic Dornier
Orice poveste frumoasă începe cu un protagonist principal. Acesta este Claudius (sau Claude) Dornier. C.Dornier s-a născut pe 14 mai 1884 în Germania, în orașul Kempten, în sud-vestul regiunii Bavaria. Familia sa este de origine franceză, mai precis din orașul Arçon din regiunea Bourgogne Franche-Comté. Părinții lui C.Dornier: Dauphin-Désiré Dornier și Mathilde Buck, s-au stabilit în Germania după căsătoria lor.
Directorul general, Claudius Dornier, a fost întotdeauna un pasionat al domeniilor aeronautice și aerospatial. În 1907, omul de 23 de ani a absolvit ca inginer la universitatea tehnică din Munchen. Având naționalitate franceză din partea părinților, dar având o viață complet în Germania, C.Dornier a fost naturalizat german în 1913. Totuși, el și-a păstrat naționalitatea franceză. A început apoi să lucreze în domeniul ingineriei în orașul Karlsruhe. Datorită experienței sale de succes în compania aeronautică Zeppelin, C.Dornier a început mai multe cercetări. Pe de o parte, el studiază, un pic ca operațiuni de rutină, concepția și rezistența anumitor metale ușoare. Scopul său este de a inova în ceea ce privește aeronauticele, avioanele sau chiar hidroavioanele.
În 1922 a fost creat Dornier Wal, un hidroavion. Denumirea Wal provine de la cuvântul balenă în germană și face referire la aspectul acestor avioane.
El va fabrica ulterior tipuri de avioane cu propulsie cu elice, cu o instalare ingenioasă. Este începutul flotei de aparate a companiei aeriene. C.Dornier configurează un sistem cu elice în față, dar și în spatele motorului. Aceasta realizează o tracțiune în față și o împingere în spate, permițând astfel o manevrabilitate îmbunătățită a avioanelor. Acest mod de motorizare îl face o referință în acest domeniu.
C.Dornier își face cariera în aeronautică și fabrică numeroase avioane, de la studiul materialelor până la asamblarea finală. El moare în 1969 în Elveția. Avea 4 copii, printre care Peter Dornier, care îi va lua locul în cadrul companiei până în 2002 (an care marchează atât moartea lui P.Dornier, cât și oprirea industriei Dornier).
Povestea constructorului aeronautic Dornier
Începuturile constructorului Dornier în perioada interbelică
Așa cum am văzut cu povestea fondatorului său Claudius Dornier, compania a fost înființată în 1922 în perioada interbelică. Primele hidroavioane Dornier Wal sunt construite inițial în Italia, în stațiunea Marină di Pisa. De ce Italia? Pentru că Dornier trebuie să facă față constrângerilor impuse de tratatul de la Versailles pentru a fabrica avioane. Aceste hidroavioane vor fi exportate în întreaga lume.
Este în perioada dintre cele două războaie mondiale când Dornier vede cu adevărat dezvoltarea companiei sale aeronautice. De fapt, avioanele Dornier au efectuat primul zbor de încercare, în special hidroavioanele sale cu carenă, sunt ideale și foarte utilizate pentru a asigura legături atât intercontinentale, dar mai ales transatlantice. De fapt, aceste Dornier (Do) Wal, împreună cu succesorii lor Do 18 și Do 26, au deschis primele rute pentru transportul de pasageri, permițând traversarea oceanului Atlantic. De asemenea, înainte de al Doilea Război Mondial, Dornier a fabricat ceea ce va fi cel mai mare avion din perioada interbelică, Do X. Acesta este un avion echipat cu nu mai puțin de 12 motoare cu elice dispuse câte două. Acesta era supranumit „nava zburătoare”. Claudius Dornier se va strădui ulterior să găsească modalități de a îmbunătăți aerodinamica acestor avioane. De exemplu, pe modelul Do 26, sunt instalate flotte retractabile în timpul zborului, care se desfășoară înainte de aterizare, adică amerrizare, deoarece aceste avioane aterizează pe apă! Această inovație îmbunătățește manevrabilitatea în aer a acestor avioane masive.
Constructorul aeronautic Dornier în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
La începutul celui de-al Doilea Război Mondial, avioanele modele Do 26 și Do 18 sunt dotate cu armament. Ele sunt folosite de Luftwaffe, armata aerului germană începând cu 1939. Aceste hidroavioane vor permite efectueze recunoașteri, în special pe Marea Nordului. Modelul Do 24 este un trimotor care a fost fabricat cu câțiva ani înainte de începerea războiului. A efectuat primul său zbor în 1937. Armata aerului german a comandat nu mai puțin de 217. Acest tip de aparat devine unul dintre cele mai importante în această perioadă și efectuează în special misiuni de salvare maritime. După război, modelul Do 24 este integrat în Marina franceză. De asemenea, Dornier pune în circulație modelele Do 17, un avion militar care este supranumit “creionul zburător” datorită subțirii fuselajului său.
Apoi, la sfârșitul războiului, este fabricat Dornier 335, care efectuează primul său zbor în 1943. Este un bimotor care a fost desemnat la acea vreme drept cel mai rapid avion din categoria sa, cu o viteză de 765 km/h. Și, ca noutate a epocii, este cu acest avion că este instalat scaunul ejectabil.
Povestea Dornier în perioada post-belică
În timpul războiului, gigantul aeronautic Dornier era o industrie aeronautică care producea avioane pentru război și, prin urmare, producea într-un fel armament. În Germania, după război, a fost efectuată o denazificare, fabricantul de avioane Dornier nu este judecat pentru aceasta, dar compania sa se află într-o situație proastă. De fapt, fabrica sa situată lângă Lacul Constance a fost distrusă. Dornier se va stabili, așadar, în Elveția, în orașul Zug. De fapt, a fost interzis în Germania, pentru o vreme după război, să se facă construcție aeronautică. Pe lângă fabrica sa din Elveția, el își face asambla aparatele în Spania. Când această interdicție este ridicată, el instalează din nou o fabrică la Lindau (Germania).
Abia din 1956, Dornier își revine în sfârșit cu producția succesivă a avioanelor Do 27, Do 28 și Do 31.
În 1962, la vârsta de 78 de ani, Claudius Dornier își lasă compania fiilor săi și se retrage din funcții. Compania Dornier continuă să funcționeze și dezvoltă ulterior un avion de linie cu elice, Dornier 228 și Dornier 328. Ambele sunt avioane de scurtă distanță.
În 1985, compania aeronautică de familie Dornier este cumpărată de producătorul auto Daimler Benz. Apoi, în 1996, Dornier este vândută lui Fairchild, un constructor aeronautic american. Este declinul societății Dornier și al fabricării avioanelor, având ambiția de a-și ateriza avioanele intercontinental, după prea multe costuri de angajat și proiecte neterminate precum tipuri de avioane, compania dă faliment în 2002. Ea își închide definitiv porțile și semnează sfârșitul poveștii constructorului aeronautic Dornier.
Principalele avioane ale constructorului aeronautic Dornier
- Dornier 328 : Acest model de avion este un bimotor cu reacție specializat în transportul regional și în legăturile de scurtă distanță. Nu există avioane de lungă distanță la Dornier. După numeroase avioane fabricate pentru armată, dar și hidroavioane, Dornier a dorit să își diversifice oferta. Astfel s-a născut Dornier 328, avion regional ce dispune de 33 de locuri pentru pasageri la bord, plus membrii echipajului într-o cabină spațioasă. Acesta a efectuat primul său zbor în 1998, apoi a fost certificat în anul următor. Până în prezent, există aproximativ o sută de exemplare de Dornier 328 în serviciu, acesta fiind modelul care se apropie cel mai mult de un avion de afaceri.
Interiorul cabinei are o înălțime de 1,87 m, ceea ce permite celei mai mari părți a acestor pasageri să se simtă bine și nu înghesuiți în aparat. Acest avion regional dispune de servicii complete la bord, incluzând toalete și un colț de bucătărie bine echipat.
- Dornier 228: Fabricat începând cu anni ’80, Dornier 228 precede Dornier 328. Este un avion regional capabil să transporte 16 pasageri, dar și să efectueze zboruri cargo pentru transportul de mărfuri. La fel ca Do 328, acest avion regional este ideal și rentabil pentru distanțe scurte. De fapt, raza sa de acțiune este de 1800 km. Acest avion a fost apreciat și recunoscut pentru robustețea sa și eficiența de evoluție în medii cu condiții complicate. În plus, dispune de capacitatea de a ateriza pe piste scurte și uneori puțin exploatabile. Aceasta i-a adus, de altfel, porecla de „camionul aerian”.
Dornier 228 – Credit Foto: Commons Wikimedia
La AEROAFFAIRES, experții noștri în aviația privată sunt disponibili 7 zile din 7 și 24 de ore din 24 și răspund la toate cererile dumneavoastră de închiriere. Contactați-ne la +33 (0) 1 44 09 91 82, sau completați direct formularul nostru ofertă online.
„