Visezi să devii însoțitor de bord și nu știi de unde să începi? Sau pur și simplu vrei să afli mai multe despre această profesie și să vezi dacă este potrivită pentru tine? Atunci citiți mai departe, pentru că sunteți pe pagina potrivită.
Însoțitorii de bord, cunoscuți și sub numele de echipaj de cabină, sunt principalii responsabili pentru confortul și siguranța pasagerilor.
În termeni concreți, un însoțitor de bord este responsabil de :
- verificarea în prealabil a funcționării echipamentelor de cabină (măști, veste de salvare, tobogane)
- întâmpinarea pasagerilor și instalarea lor
- prezentarea măsurilor de siguranță
- să se asigure că instrucțiunile sunt respectate
- să distribuie gustări, băuturi și mese
- vânzarea de produse suplimentare și gestionarea conturilor
- răspunde la solicitările pasagerilor
- asigurarea legăturii cu cabina de pilotaj
De ce să devii însoțitor de bord?
Însoțitorii de bord reprezintă compania pentru care lucrează și, prin urmare, trebuie să aibă un comportament ireproșabil, simț al responsabilității și respect pentru reguli. Organizarea, adaptabilitatea și autocontrolul sunt alte calități foarte apreciate.
Dacă vă întrebați dacă aceasta este meseria potrivită pentru dumneavoastră, gândiți-vă cum interacționați cu oamenii, dacă vă place să intrați în contact cu culturi diferite, să lucrați în echipă sau să comunicați într-o limbă străină, de exemplu. O stewardesă bună este în serviciul pasagerilor și trebuie să fie capabilă să răspundă cu amabilitate și răbdare la solicitări uneori delicate, precum și să liniștească pasagerii în cazul unei probleme. Pe scurt, este o meserie umană și orientată spre servicii.
În cele din urmă, contrar unor idei preconcepute, meseria de stewardesă este dificilă, solicitantă atât din punct de vedere fizic, cât și psihic. Trebuie să fii capabilă să stai în picioare mai multe ore, să faci față jet lag-ului și uneori singurătății în timpul escalelor. Concilierea vieții profesionale cu cea de familie nu este o sarcină ușoară, având în vedere programul de lucru neregulat. În general, este un job pentru persoanele pasionate de munca lor, dar care le permite să călătorească mult.

Cum devin însoțitor de bord?
Înainte de a începe orice procedură de formare, asigurați-vă că îndepliniți următoarele condiții:
- Ai peste 18 ani
- Ai obținut bacalaureatul
- Vorbiți bine limba engleză (peste 720 de puncte la TOEFL)
- Aveți o condiție fizică bună și știți să înotați
- Nu aveți tatuaje vizibile
- Aveți un pașaport valabil și un permis de ședere valabil mai mult de șase luni pentru cetățenii străini
Se recomandă să fi absolvit doi ani de învățământ superior înainte de începerea cursului și să vorbiți mai multe limbi străine. Experiența în industria hotelieră sau în vânzări este, de asemenea, foarte apreciată.
După îndeplinirea condițiilor prealabile, va trebui să obțineți Certificat d’Aptitude Médicale și, mai ales, CCA (Cabin Crew Attestation).
În primul rând, trebuie să fiți declarat apt din punct de vedere fizic și psihic după ce ați fost supus unui examen medical obligatoriu. Aceasta include examinări complete și poate costa până la 400 de euro. În Franța, primul control este pe cheltuiala dumneavoastră, dar controalele ulterioare, care trebuie efectuate la fiecare doi ani, vor fi plătite de compania pentru care lucrați. Pentru companiile aeriene anglo-saxone, asiatice și din Orientul Mijlociu, primul control medical este plătit și se efectuează după ce ați trecut procedura de recrutare a echipajului de cabină.
În Franța, formarea este asigurată de școli publice autorizate de DGAC (Direcția Generală a Aviației Civile). Nu este posibilă susținerea examenelor CCA în calitate de candidat independent.
Companiile aeriene europene și internaționale oferă propriile cursuri de formare și nu este necesară susținerea examenului CCA.
Cum funcționează cursul CCA?
Cursul durează mai puțin de un an. Acesta durează aproximativ cinci săptămâni, repartizate pe parcursul a patru luni.
Pregătirea teoretică durează trei săptămâni. Aceasta acoperă aspectele tehnice ale aeronavei, reglementările, primul ajutor (cunoașterea modului de recunoaștere a cazurilor medicale și, uneori, de tratare a acestora) și siguranța (cunoașterea modului de acțiune în cazul unui incendiu, de exemplu). Acesta include, de asemenea, o secțiune privind relațiile cu clienții și factorii umani (cum să faci față stresului, oboselii etc.). Examenul național teoretic este organizat de patru ori pe an.
Pregătirea practică durează o săptămână și jumătate și începe după promovarea examenului teoretic. Aceasta include situații simulate și îi învață pe viitorii hostess cum să reacționeze rapid în cazul unei probleme sau al unui pericol (cum să facă un masaj cardiac, cum să utilizeze un extinctor etc.). În urma acestei formări, cursanții trebuie să participe la o zi de examinare.
De asemenea, puteți susține CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC) în timpul sau după CCA. Acesta nu este obligatoriu, dar vă va permite să vă dezvoltați în continuare competențele, în special cele legate de siguranță și comunicare.
În plus, compania care vă angajează vă poate solicita să urmați cursuri de formare suplimentare.

Ce urmează?
Rar veți putea alege compania aeriană la care vă veți alătura după formarea dumneavoastră, deoarece nu toate companiile fac recrutări în același timp. Companiile aeriene franceze recrutează personalul de cabină cu ajutorul CCA în cadrul unor zile de selecție, în timpul cărora se susțin teste scrise și interviuri de personalitate.
Primele zboruri vor fi probabil pe distanțe scurte, la clasa economică, apoi veți fi repartizat treptat pe zboruri mai lungi, deservind o clientelă mai exigentă.
Veți urca pe scara carierei pe măsură ce câștigați experiență și vechime și puteți fi promovat ca șef al echipajului de cabină și lider de echipă, apoi ca membru senior al echipajului de cabină, instructor și, în cele din urmă, șef al echipajului de cabină.
Cât câștigă un membru al echipajului de cabină?
Salariul unui membru al echipajului de cabină la începutul carierei este de aproximativ 1.700 EUR brut pe lună. Pentru echipajele de cabină cu experiență, acesta ajunge la 4 700 de euro, excluzând bonusurile. Numărul de ore lucrate și condițiile de muncă pot varia foarte mult de la o companie aeriană la alta.
Pentru a afla mai multe
- Vă rugăm să rețineți că cerințele minime de înălțime și greutate pentru a deveni însoțitor de bord nu mai sunt aplicabile în Franța. Totuși, din motive practice, asigurați-vă că sunteți suficient de înaltă pentru a avea acces la bagajele pasagerilor și la echipamentele aeronavei. Pentru companiile aeriene internaționale, femeile trebuie să aibă între 1,58 și 1,78 metri înălțime.
- Pentru a crește șansele de a fi recrutat, puteți participa la sesiuni de pregătire în paralel cu antrenamentul. Dacă nu aveți bacalaureatul, de exemplu, antrenamentul vă poate ajuta să treceți DAEU și să vă permiteți să continuați studiile secundare.
- Vă recomandăm să vă țineți la curent cu noutățile din domeniul aviației și cu ofertele de locuri de muncă de pe site-urile și blogurile legate de aviație, precum Smart Cabin Crew, PNC Contact, Air Journal, Le Journal de l’Aviation și L’Aérien.
- Puteți, de asemenea, să vă informați cu privire la posibilitatea de a deveni PCB (Personnel Complémentaire de Flight) pentru o vară. Acest lucru vă permite să asistați însoțitorii de bord și să câștigați un pic de bani. Cu toate acestea, recrutarea este foarte selectivă.
Răspunsurile noastre la întrebările frecvente despre meseria de însoțitor de bord
Care este diferența dintre un însoțitor de bord și un steward?
Principala diferență constă exclusiv în genul termenului: „însoțitor de bord” se referă la o femeie, iar „steward” la un bărbat. În practică, misiunile lor sunt identice. Ambele fac parte din echipajul de cabină și sunt responsabile de siguranța, confortul și primirea pasagerilor. Ei urmează aceeași formare, dețin aceleași certificări (cum ar fi CCA) și se bucură de aceleași perspective de dezvoltare profesională.
Cât costă formarea pentru a deveni însoțitor de bord?
Costul formării CCA (Cabin Crew Attestation) variază în funcție de școala publică aleasă. În medie, trebuie să vă așteptați să plătiți între 3 000 EUR și 5 000 EUR pentru o sesiune completă, inclusiv teorie și practică. Există, de asemenea, o serie de costuri suplimentare, cum ar fi un examen medical inițial (aproximativ 400 EUR) și un test de limba engleză. Dacă decideți să susțineți în plus CQP PNC, costul poate fi ușor mai mare. Pe de altă parte, unele companii aeriene internaționale plătesc formarea odată ce recrutarea a fost aprobată.
Ce limbi trebuie să stăpânesc pentru a fi recrutat?
Engleza este limba esențială pentru ocuparea postului, deoarece este limba internațională a aviației. Este necesar un nivel bun, în general atestat de un punctaj minim de 720 la TOEFL sau un echivalent recunoscut. Cu toate acestea, cunoașterea altor limbi străine este un avantaj real. Spaniola, italiana, germana, araba, mandarina și rusa sunt deosebit de căutate, în funcție de destinațiile deservite de compania aeriană. Cu cât vorbiți mai multe limbi străine, cu atât aveți mai multe șanse de a fi recrutat.
Care este înălțimea minimă necesară pentru a deveni însoțitor de bord?
În Franța, nu mai există niciun criteriu oficial de înălțime minimă impus de reglementare. Totuși, din motive pur practice, este de preferat să aveți o înălțime de cel puțin 1,58 metri, pentru a putea ajunge cu ușurință la compartimentele pentru bagaje și la echipamentele de siguranță. La nivel internațional, unele companii aeriene încă stabilesc criterii: majoritatea solicită o înălțime cuprinsă între 1,58 și 1,78 m pentru femei și între 1,68 și 1,90 m pentru bărbați.
Este posibil să devii însoțitor de bord fără bacalaureat?
În teorie, bacalaureatul este o condiție prealabilă esențială pentru înscrierea la o formare în Franța. Cu toate acestea, există alternative pentru persoanele fără diplomă. De exemplu, puteți susține un DAEU (Diplôme d’Accès aux Études Universitaires) pentru a valida un nivel echivalent bacalaureatului. În plus, o experiență semnificativă în sectorul hotelier, al restaurantelor sau al comerțului cu amănuntul poate compensa uneori lipsa unui bacalaureat pentru unele companii străine. De asemenea, un coaching specializat vă poate ajuta să vă pregătiți o carieră alternativă.
Ce calități personale sunt căutate de companiile aeriene?
Companiile aeriene se așteaptă ca candidații să aibă abilități interpersonale excelente și să fie prezentați impecabil. Răbdarea, empatia și capacitatea de a gestiona situațiile stresante sunt esențiale. Însoțitorii de bord trebuie să fie versatili, capabili să reacționeze rapid în caz de urgență și să își păstreze calmul. Competențele organizatorice, spiritul de echipă și o mare adaptabilitate sunt, de asemenea, calități esențiale pentru succesul în această profesie solicitantă.
Pot deveni însoțitor de bord cu tatuaje?
Companiile nu interzic sistematic tatuajele, dar cer ca acestea să nu fie vizibile atunci când se poartă uniforma. Prin urmare, tatuajele de pe brațe, gât, față sau mâini pot reprezenta o problemă. Unele companii internaționale aplică o toleranță strictă și refuză toate tatuajele vizibile, chiar dacă sunt machiate sau bandajate.
Care sunt perspectivele de carieră după câțiva ani de experiență?
După câțiva ani de experiență de zbor, un însoțitor de bord poate avansa la postul de șef de cabină și apoi de șef de cabină senior, unde supraveghează o echipă și coordonează toate operațiunile comerciale și de siguranță din cabină. Cu o vechime mai mare, este de asemenea posibil să devină instructor al echipajului de cabină, responsabil cu instruirea noilor recruți, sau membru șef al echipajului de cabină, un post de mare responsabilitate în cadrul companiei aeriene. Unii însoțitori de bord aleg, de asemenea, să se orienteze către turism, management hotelier sau recepție VIP.
Este meseria compatibilă cu viața de familie?
Aceasta este una dintre dificultățile majore ale meseriei. Programul de lucru este neregulat, există diferențe frecvente de fus orar și sunt frecvente absențele prelungite de câteva zile. Poate fi complicat să organizezi o viață de familie normală. Cu toate acestea, odată cu experiența și vechimea, unele companii aeriene oferă mai multe opțiuni în ceea ce privește misiunile și programele, ceea ce sporește stabilitatea. Mulți membri ai echipajului de cabină învață, de asemenea, să gestioneze un echilibru între viața profesională și cea privată datorită unei bune organizări și sprijinului celor din jur.
Care companii aeriene recrutează cei mai mulți însoțitori de bord?
În Franța, Air France, Transavia, Corsair și Air Corsica recrutează în mod regulat. Pe plan internațional, companiile aeriene prestigioase precum Emirates, Qatar Airways, Etihad Airways, Singapore Airlines și Cathay Pacific sunt cunoscute pentru campaniile lor majore de recrutare. Companiile aeriene low-cost precum Ryanair, EasyJet și Wizz Air recrutează de asemenea în număr mare, oferind adesea tinerilor absolvenți o primă experiență accesibilă.
Pot lucra ca însoțitor de bord cu jumătate de normă?
În general, munca este cu normă întreagă, deoarece orarul zborurilor este foarte variabil, iar companiile aeriene trebuie să garanteze disponibilitatea personalului lor. Cu toate acestea, unele companii aeriene oferă contracte sezoniere sau temporare, în special pentru a-și consolida echipele în timpul verii sau în perioadele de vârf. Aceasta poate fi o modalitate bună de a vă familiariza cu munca înainte de a vă angaja pe termen lung.
Care sunt avantajele practice de a deveni însoțitor de bord?
Pe lângă faptul că călătoresc în mod regulat și descoperă noi culturi, însoțitorii de bord se bucură adesea de o gamă largă de beneficii sociale: bilete de avion la preț redus pentru ei și familiile lor, cazare și mese plătite în timpul escalelor, acoperire de securitate socială avantajoasă, bonusuri de zbor, precum și oportunități de dezvoltare rapidă a carierei. Profesia oferă, de asemenea, o oportunitate unică de a dezvolta o rețea internațională și de a dobândi o sensibilitate culturală largă.
Este ușor să găsești un loc de muncă după CCA?
Da, dar depinde foarte mult de compania aeriană, de perioada anului, de rețeaua de companii aeriene deservite și de competențele dumneavoastră (limbi străine, relații cu clienții, disponibilitate geografică). CCA este adesea o condiție necesară, dar nu întotdeauna suficientă: unele companii aeriene solicită, de asemenea, experiență anterioară sau vorbesc despre un „centru intern de formare” după recrutare. Piața poate fi competitivă, în special la companiile aeriene mari și prestigioase, dar există oportunități și la companiile aeriene regionale și low-cost, unde cerințele pot fi puțin mai flexibile.
Cum ar trebui să mă pregătesc pentru interviul de recrutare a echipajului de cabină?
Pentru a-ți maximiza șansele:
- Aflați mai multe despre compania aeriană: rutele sale, cultura sa, așteptările sale în materie de servicii, pentru a demonstra că v-ați făcut temele.
- Pregătiți-vă povestea personală: de ce acest job, ce vă motivează, ce veți aduce companiei.
- Exersați întrebările clasice (gestionarea stresului, situații dificile, munca în echipă) folosind metoda STAR (Situation, Task, Action, Result).
- Lucrați la limba dvs. engleză (și la orice altă limbă necesară). Competențele orale și de înțelegere trebuie să fie solide.
- Aveți grijă cum vă prezentați: îmbrăcăminte, postură, elocvență. Primirea face parte din meserie.
Ce teste sau examene există în timpul procesului de selecție a echipajului de cabină?
În zilele de selecție, este posibil să vi se ceară să susțineți :
- Teste scrise sau psihotehnice pentru a vă evalua logica, organizarea și capacitatea de a lua decizii rapide.
- Exerciții de joc de rol în grup: gestionarea pasagerilor, servicii, situații de urgență simulate.
- Un interviu individual cu HR sau cu recrutori operaționali pentru a vă evalua motivația, personalitatea și abilitățile comportamentale.
Ce teste medicale trebuie să trec pentru a mă califica ca membru al echipajului de cabină?
În plus față de controlul medical de bază, iată câteva dintre elementele implicate în general în teste:
- Verificarea cazierului judiciar: compania poate solicita un extras curat.
- Aptitudinea fizică generală: vedere corectă, auz, teste cardiovasculare în conformitate cu standardele DGAC sau ale unui organism echivalent.
- Capacitatea de a înota, după cum se menționează pentru procedurile de siguranță (în cazul scurgerilor de apă sau al salvării) în unele companii.
A fi însoțitor de bord este „pe viață” sau există limite de vârstă?
În general, nu există o limită de vârstă legală pentru a lucra ca stewardesă, dar unele companii aeriene impun constrângeri legate de valabilitatea medicală, capacitatea fizică și performanța în situații de urgență sau zboruri lungi. De-a lungul anilor, oboseala, restricțiile solicitante din punct de vedere fizic (escale, ture de serviciu, transport de încărcături) și capacitatea de a respecta protocoalele de siguranță rămân criterii esențiale. Unele companii pot avea politici interne privind vârsta sau vechimea pentru misiuni lungi sau internaționale.
Ce costuri suplimentare trebuie luate în considerare în plus față de formarea CCA?
Iată care sunt costurile care sunt adesea trecute cu vederea:
- (Uneori) taxele de interviu sau coaching pentru interviul de recrutare.
- Costuri de transport și cazare dacă școala este departe.
- Uniforma, încălțămintea adecvată, eventual cursuri de limbi străine sau cursuri de perfecționare.
- Costurile testelor lingvistice (TOEFL, TOEIC etc.), dacă nu sunt incluse în curs.
- Asigurări, certificate sau documente administrative.
Care sunt beneficiile și indemnizațiile pentru echipajul de cabină?
În plus față de salariul de bază, echipajul de cabină primește adesea :
- Bonusuri de zbor, de experiență și de serviciu pe distanțe lungi, în funcție de politica internă.
- Indemnizații de escală sau diurne (cazare, mese) în timpul călătoriilor.
- Tarife aeriene preferențiale pentru ei și/sau familiile lor.
- Asigurări de sănătate, de accidente și de repatriere, în funcție de companie.
Toate companiile recunosc CCA obținut în Franța sau în Europa?
Nu în mod sistematic. În general, în aviația europeană, CCA (sau echivalentul) este recunoscut, dar unele companii internaționale sau companii din afara Europei pot solicita propria formare sau adaptări. Pe de altă parte, unele companii își formează propriul personal de cabină după recrutare, fără a solicita inițial CCA. Este important să verificați cerințele de intrare ale fiecărei companii aeriene (locale sau internaționale).