Să devii însoțitor de bord
Visezi să devii însoțitor de bord și nu știi de unde să începi? Sau pur și simplu doriți să aflați mai multe despre această profesie și să vedeți dacă este potrivită pentru dumneavoastră? Atunci citiți mai departe, pentru că sunteți pe pagina potrivită.
În primul rând, însoțitorii de bord, cunoscuți și sub numele de echipaj de cabină, sunt responsabili pentru confortul și siguranța pasagerilor.
Echipajul de cabină are două roluri principale: siguranța și securitatea, și vânzările. În termeni concreți, un însoțitor de bord este responsabil de :
- verificarea în prealabil a funcționării echipamentelor de cabină (măști, veste de salvare, tobogane)
- întâmpinarea pasagerilor și instalarea lor
- prezentarea măsurilor de siguranță
- să se asigure că instrucțiunile sunt respectate
- distribuie gustări, băuturi și mese
- vânzarea de produse suplimentare și gestionarea conturilor
- răspunde la solicitările pasagerilor
- asigurarea legăturii cu cabina de pilotaj
De ce să devii însoțitor de bord?
Însoțitorii de bord reprezintă compania pentru care lucrează și, prin urmare, trebuie să aibă un comportament ireproșabil, simț al responsabilității și respect pentru reguli. Abilitățile organizatorice, adaptabilitatea și autocontrolul sunt, de asemenea, foarte apreciate.
Dacă vă întrebați dacă aceasta este meseria potrivită pentru dumneavoastră, gândiți-vă cum interacționați cu oamenii, dacă vă place să intrați în contact cu culturi diferite, să lucrați în echipă sau să comunicați într-o limbă străină, de exemplu. O stewardesă bună este în serviciul pasagerilor și trebuie să fie capabilă să răspundă cu amabilitate și răbdare la solicitări uneori delicate, precum și să liniștească pasagerii în cazul unei probleme. Pe scurt, este o muncă umană și orientată spre servicii.
În cele din urmă, contrar unor idei preconcepute, meseria de stewardesă este dificilă, solicitantă atât din punct de vedere fizic, cât și psihic. Trebuie să fii capabilă să stai în picioare mai multe ore, să faci față jet lag-ului și uneori singurătății în timpul escalelor. Concilierea vieții profesionale cu cea de familie nu este o sarcină ușoară, având în vedere programul de lucru neregulat. În general, este un loc de muncă pentru persoanele pasionate de ceea ce fac, dar care le permite să călătorească mult.

Cum pot deveni însoțitor de bord?
Înainte de a începe procesul de formare, asigurați-vă că îndepliniți următoarele condiții:
- Aveți peste 18 ani
- Ai obținut bacalaureatul
- Vorbiți bine limba engleză (scor TOEFL peste 720)
- Aveți o condiție fizică bună și știți să înotați
- Nu aveți tatuaje vizibile
- Aveți un pașaport valabil și un permis de ședere valabil mai mult de șase luni pentru cetățenii străini
Se recomandă să fi absolvit doi ani de studii superioare înainte de începerea cursului și să vorbiți mai multe limbi străine. Experiența în industria hotelieră sau în vânzări este, de asemenea, foarte apreciată.
Odată îndeplinite condițiile prealabile, va trebui să obțineți Certificat d’Aptitude Médicale și, mai ales, CCA (Cabin Crew Attestation).
În primul rând, trebuie să fiți declarat apt din punct de vedere fizic și psihic după ce ați fost supus unui examen medical obligatoriu. Aceasta include examinări complete și poate costa până la 400 de euro. În Franța, primul control este pe cheltuiala dumneavoastră, dar controalele ulterioare, care trebuie efectuate la fiecare doi ani, vor fi plătite de compania pentru care lucrați. Pentru companiile aeriene anglo-saxone, asiatice și din Orientul Mijlociu, primul control medical este plătit și se efectuează după ce ați trecut procedura de recrutare a echipajului de cabină.
În Franța, formarea este asigurată de școli publice autorizate de DGAC (Direcția Generală a Aviației Civile). Nu este posibilă susținerea examenelor CCA în calitate de candidat independent.
Companiile aeriene europene și internaționale oferă propriile cursuri de formare și nu este necesară susținerea examenului CCA.
Cum se desfășoară cursul CCA?
Finalizarea cursului durează mai puțin de un an. Acesta durează aproximativ cinci săptămâni, repartizate pe parcursul a patru luniatr.
Pregătirea teoretică durează trei săptămâni. Aceasta acoperă aspectele tehnice ale aeronavei, reglementările, primul ajutor (cunoașterea modului de recunoaștere a cazurilor medicale și, uneori, de tratare a acestora) și siguranța (cunoașterea modului de acțiune în caz de incendiu, de exemplu). Acesta include, de asemenea, o secțiune privind relațiile cu clienții și factorii umani (cum să gestionați stresul, oboseala etc.). Examenul teoretic național este organizat doar deatrori pe an.
Pregătirea practică durează o săptămână și jumătate și începe după promovarea examenului teoretic. Aceasta include situații simulate și îi învață pe viitorii hostess cum să reacționeze rapid în cazul unei probleme sau al unui pericol (cum să facă un masaj cardiac, cum să utilizeze un extinctor etc.). După această formare, cursanții trebuie să participe la o zi de examinare.
De asemenea, puteți susține CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC) în timpul sau după CCA. Acesta nu este obligatoriu, dar vă va permite să vă dezvoltați în continuare competențele, în special cele legate de siguranță și comunicare.
În plus, întreprinderea care vă angajează vă poate solicita să urmați cursuri de formare suplimentare.

Ce se întâmplă în continuare?
Rareori veți putea alege compania aeriană la care să vă alăturați după formarea dumneavoastră, deoarece nu toate companiile aeriene fac recrutări în același timp. Companiile aeriene franceze recrutează personalul de cabină cu calificări CCA în cadrul unor zile de selecție, în timpul cărora se susțin teste scrise și interviuri de personalitate.
Primele zboruri vor fi probabil pe distanțe scurte, la clasa economică, apoi veți fi repartizat treptat pe zboruri mai lungi, deservind o clientelă mai exigentă.
Veți progresa în cadrul profesiei, dobândind mai multă experiență și vechime. Ați putea fi promovat ca șef de echipaj de cabină și să supravegheați o echipă, apoi ca membru senior al echipajului de cabină, instructor și, în cele din urmă, însoțitor de bord șef.
Cât câștigă un membru al echipajului de cabină?
Salariul unui membru al echipajului de cabină la începutul carierei este de aproximativ 1.700 EUR brut pe lună. Acesta crește la 4 700 EUR, excluzând bonusurile, pentru echipajul de cabină cu experiență. Numărul de ore lucrate și condițiile de muncă pot varia foarte mult de la o companie aeriană la alta.
Pentru a afla mai multe
- Trebuie să știți că cerințele minime de înălțime și greutate pentru a deveni însoțitor de bord nu se mai aplică în Franța. Totuși, din motive practice, asigurați-vă că sunteți suficient de înaltă pentru a avea acces la bagajele pasagerilor și la echipamentele aeronavei. Pentru companiile aeriene internaționale, femeile trebuie să aibă între 1,58 și 1,78 metri înălțime.
- Pentru a crește șansele de a fi recrutat, puteți participa la sesiuni de pregătire în paralel cu antrenamentul. Dacă nu aveți bacalaureatul, de exemplu, antrenamentul vă poate ajuta să treceți DAEU și să vă permiteți să vă continuați studiile secundare.
- Vă recomandăm să fiți la curent cu noutățile din domeniul aviației și cu ofertele de locuri de muncă pe site-urile și blogurile legate de aviație, cum ar fi Smart Cabin Crew, PNC Contact, Air Journal, Le Journal de l’Aviation și L’Aérien.
- Puteți, de asemenea, să vă informați cu privire la posibilitatea de a deveni PCB (Personnel Complémentaire de Flight) pentru o vară. Acest lucru vă permite să asistați însoțitorii de bord și să câștigați un pic de bani. Cu toate acestea, recrutarea este foarte selectivă.