O analiză realizată de AEROAFFAIRES, broker aerian european din 1991
De peste treizeci de ani, AEROAFFAIRES asistă executivi, companii și instituții în ceea ce privește călătoriile lor cu avioane private și elicoptere.
Fondată în 1991, compania s-a impus ca broker aerian de referință în Europa, certificată pentru transportul public de pasageri și recunoscută pentru rigoarea sa operațională.
Acest studiu 2025 oferă o prezentare detaliată a sectorului aviației de afaceri în Europa: tendințele pieței, fiscalitatea, inovațiile tehnologice și tranziția de mediu.
Acesta se bazează pe date oficiale publicate deEBAA (Asociația Europeană a Aviației de Afaceri), Eurocontrol, EASA (Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației), OACI (Organizația Aviației Civile Internaționale) și Oxford Economics.
Acesta se adresează factorilor de decizie, managerilor de flotă și partenerilor din industrie care doresc să înțeleagă schimbările structurale care remodelează aviația de afaceri europeană.
În calitate de actor independent, AEROAFFAIRES apără o viziune exigentă asupra brokerajului aerian:
cea a unei afaceri bazate pe conformitate, transparență și responsabilitate față de mediu.
Acest studiu este o extensie a acestui angajament, oferind o lectură clară și documentată a stării pieței în 2025 și a perspectivelor până în 2030.
Introducere macroeconomică și profilul pieței
În 2025, aviația de afaceri în Europa este poziționată într-un context economic post-pandemic, marcat de o încetinire moderată, de o inflație în creștere a parafinei și de tensiuni geopolitice cu impact asupra mobilității de afaceri și de lux. Se estimează că sectorul contribuie cu 100 de miliarde de euro la PIB-ul Europei, generând peste 370 000 de locuri de muncă directe și indirecte. Baza de clienți este în prezent variată, de la companii multinaționale la persoane fizice cu averi foarte mari (UHNWI), cu o expansiune notabilă a serviciilor dedicate medicinei aeronautice și sportului profesionist.
Prezentare generală a traficului în 2025 și în hub-urile strategice
Traficul aviației de afaceri rămâne stabil, cu o creștere moderată de 0,3% în cursul anului, conform Argus, și o creștere semnificativă în anumite segmente în 2024-2025. Hub-urile istorice precum Paris-Le Bourget, Geneva, Nisa, Londra și München concentrează majoritatea traficului de afaceri, reprezentând până la 92% din volumul din Franța. În același timp, noi hub-uri secundare apar în Europa Centrală și de Sud (Praga, Ibiza, Viena, Malaga), beneficiind de infrastructuri moderne și de sloturi mai puțin restricționate.
Conform Traffic Tracker alAsociației Europene a Aviației de Afaceri (EBAA ) și datelor consolidate din Network Manager al Eurocontrol, activitatea aviației de afaceri în Europa va rămâne stabilă în 2025 la un nivel apropiat de cel înregistrat înainte de criza din 2020.
În prezent, sectorul se consolidează în loc să crească, cu o raționalizare a flotelor și o optimizare a rotațiilor.
Principalele hub-uri – Paris-Le Bourget, Geneva Cointrin, Londra-Luton și Nisa-Côte d’Azur – reprezintă în continuare cea mai mare parte a mișcărilor, reprezentând peste 40% din traficul european total.
Presiunea asupra sloturilor și capacității de parcare rămâne ridicată, în special în timpul evenimentelor economice și culturale majore, când cererea simultană depășește capacitatea.
Previziunile publicate de Argus International pentru 2025 confirmă această tendință de stabilizare, cu o creștere anuală a mișcărilor estimată la +0,3% în Europa.
Această dinamică reflectă maturitatea pieței: operatorii se concentrează pe fiabilitate, conformitate și reducerea amprentei de carbon, mai degrabă decât pe o creștere pur cantitativă.
Sursă: EBAA – Traffic Tracker
EBAA – Trafic Tracker
Eurocontrol – Portalul operațiunilor de rețea
Argus International – Previziuni pentru 2025
Hub-uri și geografia traficului
Aeroporturile majore de aviație de afaceri din Europa continuă să joace un rol decisiv.
Paris-Le Bourget rămâne principalul aeroport de afaceri al continentului, cu 54 724 de mișcări înregistrate în 2024, adică 92% din traficul de afaceri francez.
Geneva, Nisa, Londra și München completează rețeaua principală, în timp ce în Europa Centrală apar noi hub-uri.
Sursa: EBAA
EBAA – Anuar
Eurocontrol – Portalul operațiunilor de rețea
Rolul economic și valoarea adăugată
Aviația de afaceri joacă un rol strategic esențial în conectarea zonelor slab deservite de transportul regulat, facilitând investiții străine estimate la peste 120 de miliarde EUR până în 2030. Acest sector este un pilon al competitivității economice europene, promovând un ecosistem larg, de la aeronautică la gestionarea aeroporturilor specializate.
Aviația de afaceri joacă un rol esențial în conectivitatea economică a Europei.
Ea leagă mai mult de 1 400 de aeroporturi de pe continent, dintre care aproape 80% nu sunt deservite de companii aeriene regulate. Această accesibilitate directă încurajează comerțul, investițiile și coeziunea teritorială.
Conform studiuluiOxford Economics realizat pentruEBAA (European Business Aviation Association) și GAMA (General Aviation Manufacturers Association), sectorul sprijină peste 370 000 de locuri de muncă directe, indirecte și induse, generând o valoare adăugată estimată la 32 de miliarde EUR pe an pentru economia europeană.
Aceste activități acoperă un spectru larg: întreținere, formarea echipajelor, servicii la sol, inginerie aeronautică și gestionarea aeroporturilor.
Scenariile prospective ale Oxford Economics subliniază că restricțiile excesive privind accesul la aviația de afaceri ar putea reduce investițiile străine directe cu 120 de miliarde EUR până în 2030, slăbind ecosistemele regionale dependente de mobilitatea rapidă.
Sursa :
Oxford Economics – Beneficiile socio-economice ale aviației de afaceri în Europa
EBAA – Date privind industria
Mediu, reglementare și combustibili sustenabili
Sectorul trece printr-o transformare structurală: regulamentul ReFuelEU Aviation impune o cotă progresivă de combustibil de aviație durabil (SAF), de până la 2% începând cu 2025, cu un obiectiv ambițios de 70% până în 2050. Compensarea emisiilor de dioxid de carbon este reglementată de CORSIA, cu cerințe sporite de trasabilitate. Extinderea sistemului EU-ETS la aviația de afaceri începând cu 2025 sporește presiunea asupra operatorilor, cu costuri mai mari și nevoia de raportare riguroasă. În plus, disponibilitatea limitată și costul ridicat al FAS rămân principalele obstacole în calea adoptării sale pe scară largă.
3.1 Cadrul european
European Aviation Environmental Report 2025 (EASA & Eurocontrol) oferă o prezentare detaliată a emisiilor din sector și a progreselor înregistrate.
Regulamentul ReFuelEU Aviation stabilește cote progresive pentru SAF (Sustainable Aviation Fuel), cu un obiectiv de 2% până în 2025 și de 70% până în 2050.
Principalele două obstacole în calea adoptării rămân disponibilitatea limitată a combustibilului și costul său încă ridicat.
Sursă:
EASA – EAER 2025
Comisia Europeană – ReFuelEU Aviation
3.2 Compensarea emisiilor de dioxid de carbon și guvernanța internațională
Compensarea emisiilor generate de zborurile internaționale intră sub incidența sistemului CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), condus deOACI (Organizația Aviației Civile Internaționale).
Acest mecanism impune operatorilor să își declare emisiile și să le compenseze utilizând credite de carbon certificate.
Brokerii și operatorii trebuie să asigure o transparență totală cu privire la programele alese și la trasabilitatea acestora.
Sursă :
OACI – CORSIA
4. Piața și provocările anului 2025
În 2025, piața europeană a aviației de afaceri evoluează într-un context de tensiuni structurale.
Operatorii și brokerii trebuie să facă față creșterii costului combustibililor de aviație sustenabili (SAF), complexităților fiscale asociate lipsei de armonizare între statele membre și disponibilității limitate a sloturilor aeroportuare pe cele mai aglomerate platforme.
La acestea se adaugă cerințele sporite de conformitate cu reglementările, transparență și trasabilitate, impuse atât de autoritățile naționale, cât și de clienții corporativi.
Confruntați cu aceste constrângeri, actorii din industrie își adaptează modelele de afaceri: modernizează flotele, integrează soluții verificabile de compensare a emisiilor de dioxid de carbon, digitalizează brokerajul și consolidează procesele de certificare.
European Business Aviation Association (EBAA ) și General Aviation Manufacturers Association (GAMA) subliniază necesitatea unei tranziții realiste, care să reconcilieze reducerea amprentei ecologice cu viabilitatea economică a operatorilor.
Acestea pledează pentru o abordare graduală, bazată mai degrabă pe stimulente pentru investiții decât pe măsuri punitive.
Surse :
EBAA – Comunicate de presă și poziții
GAMA – Manifestul european privind aviația de afaceri 2024-2029
IATA – Orientări privind sloturile din aeroporturile mondiale
Inovare și digitalizare
Aviația de afaceri profită din plin de progresele tehnologice din sectorul transporturilor și din industria digitală.Inteligența artificială optimizează în prezent traiectoriile de zbor, programele echipajelor și întreținerea predictivă a aeronavelor. Digitalizarea serviciilor pentru clienți înseamnă că cererile pot fi urmărite instantaneu, documentele de zbor pot fi gestionate fără probleme și operațiunile pot fi urmărite în întregime.
Blockchain își face intrarea în domeniul conformității de mediu, oferind registre infalsificabile pentru certificarea creditelor de carbon și trasabilitatea combustibililor sustenabili(SAF – Sustainable Aviation Fuel). În același timp, securitatea cibernetică și conformitatea cu GDPR (Regulamentul general privind protecția datelor) apar ca priorități operaționale majore pentru operatorii și brokerii certificați.
Guvernanță și impozitare comparativă
Impozitarea aviației de afaceri rămâne fragmentată în Europa.
În Franța, Taxe de Solidarité sur les Billets d’Avion (TSBA) se aplică zborurilor private, pe lângă TVA la serviciile asociate (servicii la sol, catering, handling).
În Germania, Elveția, Italia și Spania, sistemele variază considerabil, de la scutiri parțiale la suprataxe, creând disparități concurențiale în cadrul pieței europene.
Totuși, aceste politici fiscale sunt însoțite destimulente pentru utilizarea combustibililor sustenabili și modernizarea flotei.
PozițiileAsociației Europene a Aviației de Afaceri (EBAA) și ale Asociației Producătorilor de Aviație Generală (GAMA) pledează în favoarea unei convergențe graduale a reglementărilor, care să garanteze atât competitivitatea, cât și tranziția energetică.
Profilul clientului, utilizări și tendințe
Piața anului 2025 este caracterizată de o schimbare clară a utilizării.
Jet-sharing-ul și coproprietatea fracționată câștigă în popularitate, oferind o mai mare flexibilitate și un mai bun control al costurilor.
Această tendință reflectă atât creșterea costurilor de operare, cât și dorința tot mai mare a clienților de a-și reduce amprenta de carbon.
Cele mai frecvente rute leagă marile centre de afaceri de destinații turistice de top – Paris-Nisa, Geneva-Londra, Zurich-Milano – ilustrând natura complementară a călătoriilor de afaceri și a sejururilor private.
Clienții așteaptă acum o experiență personalizată, confidențialitate absolută și un angajament tangibil față de responsabilitatea socială.
Privind în perspectivă până în 2030
Până în 2030, sectorul va trebui să își reducă emisiile cu 55%, în conformitate cu acordul european Green Deal și cu pachetul legislativ Fit for 55.
Producătorii mizează pe introducerea de aeronave hibride sau 100% electrice, precum Lilium Jet sau VoltAero Cassio, aflate în prezent în faza de certificare.
Această tranziție este însoțită de o consolidare a măsurilor fiscale și de reglementare menite să accelereze adoptarea tehnologiilor curate.
De asemenea, aceasta ar putea redesena harta centrelor de afaceri europene, în favoarea centrelor regionale, mai eficiente din punct de vedere energetic și mai puțin expuse la saturarea aeroporturilor.
Surse:
EASA: RAPORTUL PRIVIND MEDIUL AVIATIC EUROPEAN 2025
Rolul strategic al AEROAFFAIRES
De mai mulți ani, AEROAFFAIRES s-a angajat să își ajute clienții să realizeze o aviație de afaceri durabilă care să respecte modificările de reglementare. Pionier în încorporarea SAF în operațiunile sale și curator al programelor transparente de compensare a emisiilor de carbon, AEROAFFAIRES oferă, de asemenea, soluții digitale inovatoare pentru optimizarea rutelor și reducerea amprentei de carbon. Aceste acțiuni demonstrează angajamentul nostru față de excelența operațională și de mediu.
De ce să alegi AEROAFFAIRES pentru a închiria un jet privat?
Forța rețelei noastre
AEROAFFAIRES este o rețea de peste 850 de operatori aerieni din întreaga lume cu care colaborăm în deplină încredere. Selectați cu atenție, partenerii noștri sunt auditați și certificați în transportul public de pasageri și dețin Certificatul de Transport Aerian. AEROAFFAIRES dispune, de asemenea, de o flotă de peste 20.000 de aeronave, dintre care 8.500 de jeturi private, care deservesc aproximativ 8.000 de aeroporturi din lume.
Prioritatea noastră: satisfacția dumneavoastră
Suntem mândri de încrederea pe care clienții noștri ne-o arată de 30 de ani fără încetare cu o notă de 4,9/5 pe toate zborurile noastre efectuate: aceasta este cea mai mare realizare a noastră!
Urmăriți-ne!
Înscrieți-vă la newsletter-ul nostru: veți primi noutățile noastre despre aviația privată, ideile noastre de călătorii cu jet privat și elicopter, precum și cele mai bune oferte. Ne găsiți și pe Instagram și Facebook.
Metodologie
Acest studiu compilează date de la principalele instituții europene și internaționale: EBAA (Traffic Tracker, Yearbook), Eurocontrol (Network Operations), EASA (European Aviation Environmental Report 2025), ICAO (CORSIA guidelines), Oxford Economics (impact socio-economic), Argus (previziuni de piață) și GAMA (Manifest european 2024-2029).
Aviația de afaceri în 2025: concluzie
Anul 2025 confirmă puterea aviației de afaceri în Europa, dar într-un mediu economic, de reglementare și de mediu exigent. Performanța durabilă rămâne o provocare împărțită între inovarea tehnologică, adaptarea fiscală și responsabilitatea socială. O tranziție treptată și concertată pare să fie cheia pentru a combina conectivitatea întreprinderilor, competitivitatea și conservarea planetei, AEROAFFAIRES fiind un partener de încredere în această evoluție.
Aveți nevoie de o estimare de preț?
Contactați AEROAFFAIRES
[email protected]
+33 1 44 09 91 82

Certificările noastre
AEROAFFAIRES selectează avioanele sale cu cele mai înalte standarde din industria aeronautică.



Toate sursele citate pot fi accesate în detaliu prin intermediul :
- Date privind traficul și industria EBAA
- Eurocontrol Network Operations Portal
- EASA Raportul de mediu privind aviația europeană 2025
- Programul CORSIA al OACI
- Studiu socio-economic Oxford Economics
- Previziuni de piață Argus 2025
- Inițiativele AEROAFFAIRES SAF și sustenabilitate
- Impozitarea în aviația privată