
A fi pilot de elicopter este o meserie la care mulți oameni visează. Ne imaginăm misiuni de salvare periculoase într-un cadru militar și misiuni executate cu mare precizie într-un mediu civil. Să știi cum să controlezi un astfel de aparat pare impresionant.
Este normal să ne întrebăm cum reușesc acești piloți să o controleze. Fie că transportă bunuri sau persoane, piloții trebuie să fie riguroși.
dar ce presupune cu adevărat această meserie? Ce pregătire îți trebuie pentru a deveni pilot de elicopter? Ce calități îți trebuie și ce oportunități există? AEROAFFAIRES vă spune totul despre asta.
Diferitele tipuri de misiuni pentru un pilot de elicopter
Misiunile încredințate piloților de elicoptere sunt la fel de variate ca și mediile în care aceștia operează. Datorită marii lor manevrabilități și capacității de a ateriza aproape oriunde, elicopterele pot fi utilizate pentru o gamă largă de scopuri.
Iată principalele misiuni posibile:
- Asistență medicală: intervenție rapidă pentru evacuarea persoanelor rănite sau transferul pacienților la spitale (servicii de urgență cu elicopter, elicoptere de securitate civilă).
- Supraveghere și securitate: supravegherea zonelor sensibile de către poliție, jandarmerie sau vamă. Elicopterele asigură o vedere aeriană strategică.
- Transport VIP: transport rapid și discret al cadrelor, VIP-urilor sau oamenilor de afaceri între locuri inaccesibile avioanelor.
- Lucrări aeriene: inspectarea liniilor de înaltă tensiune, ridicarea de echipamente în zone montane sau urbane, filmări pentru cinematografie sau mass-media.
- Misiuni off-shore: transportul de personal și echipamente către platforme petroliere sau nave pe mare.
- Combaterea incendiilor sau a dezastrelor naturale: aruncarea de apă, evacuarea zonelor sinistrate, asistență logistică de urgență.

De ce pregătire am nevoie pentru a deveni pilot de elicopter?
Diploma: CPL(H)
Pentru a lucra ca pilot profesionist de elicopter, trebuie să obțineți CPL(H) (Commercial Pilot Licence Helicopter).
Cerințe de admitere:
- Trebuie să aveți cel puțin 18 ani;
- Cel puțin 150 de ore de zbor;
- Treceți un examen medical de clasa 1;
- Să urmați cursuri teoretice și practice la o școală autorizată.
Calea militară
De asemenea, este posibil să deveniți pilot prin intermediul forțelor aeriene sau al armatei franceze. În acest caz:
- Trebuie să aveți sub 27 de ani la momentul recrutării;
- Să treceți testele de selecție;
- Să urmați o pregătire militară riguroasă înainte de a deveni pilot.
Ce calități sunt necesare pentru a deveni pilot de elicopter?
A fi pilot de elicopter necesită mult mai mult decât competențe tehnice. Iată care sunt principalele calități necesare:
1. O bună precizie și un bun simț al responsabilității
După cum v-ați putea aștepta, a fi pilot de elicopter necesită precizie și un adevărat simț al responsabilității. De fapt, atunci când vă gândiți la misiunile pe care le îndeplinește un pilot de elicopter, primul lucru care vă vine în minte este transportul de persoane, în special în cazul misiunilor pentru o companie privată.
Un pilot trebuie să se ocupe de una sau mai multe persoane și să le asigure siguranța. Așa că trebuie să fie vigilent și să își ia măsuri de precauție. Doar pentru a urca la bordul aeronavei, există reguli stricte care trebuie respectate.
2. Niveluri ridicate de concentrare și calm
Piloții de elicopter trebuie să fie, de asemenea, foarte concentrați. În timpul zborului, ei nu trebuie să ațipească sau să uite ceva atunci când pregătesc aeronava.
De asemenea, ei trebuie să facă față unor situații riscante și neprevăzute, pe care trebuie să le gestioneze cu răceală și eficiență. Cum ar fi misiunile de salvare sau vremea nefavorabilă.
3. Capacitatea de a lucra ca parte a unei echipe
Deși piloții de elicoptere rămân foarte autonomi în activitatea lor, ca și în cazul piloților de urgență, ei lucrează adesea alături de o agenție, ca parte a serviciilor private.
Cu echipe de medici, în cazul unui medic de urgență, sau echipe de comando, în cazul unui pilot militar. Așadar, nu ar trebui să le fie frică de munca în echipă.
4. Condiție fizică bună
Pe lângă calitățile intelectuale și emoționale, ca și în cazul unui pilot de avion, un pilot de elicopter trebuie să aibă o vedere bună și o anumită rezistență la căldură și la frig, în funcție de locul în care operează.
Școli de formare pentru a deveni pilot de elicopter
Mai multe centre din Franța și din Europa oferă formare pentru a deveni pilot de elicopter. Iată câteva exemple cunoscute:
- Hélidax (Dax): în parteneriat cu armata franceză.
- Airbus Helicopters Training Academy (Marignane): formare completă cu simulatoare.
- Heli-Tech (Lyon): centru privat aprobat de EASA.
Câteva informații utile:
- Durata medie: între 12 și 24 de luni, în funcție de ritm.
- Cost mediu: între 60 000 EUR și 90 000 EUR pentru CPL(H).
- Burse posibile: cont personal de formare (CPF), burse regionale, finanțare prin intermediul armatei sau al companiei.

Cât câștigă un pilot de elicopter?
Salariul variază în funcție de mai multe criterii:
- Sectorul de activitate (public sau privat) ;
- Tipul de misiune (salvare, transport VIP, supraveghere etc.);
- Experiența și vechimea;
- Tipul de elicopter pilotat.
Salarizarea în sectorul public
Piloții de elicoptere din sectorul public încep ca începători și primesc 1 635 EUR net pe lună. După ce au obținut licența de pilot, sunt considerați aspiranți și câștigă 2626 net pe lună.
Remunerația în sectorul privat
Cei mai experimentați piloți pot câștiga un salariu anual de peste 100 000 de euro (față de aproximativ 40 000 de euro în sectorul public), în special în transportul VIP, zborurile offshore sau misiunile internaționale.
Care sunt perspectivele de carieră?
În funcție de modul în care evoluează cariera unui pilot de elicopter, acesta va lucra mai multe sau mai puține ore și va câștiga mai mulți sau mai puțini bani. De-a lungul anilor, ei pot :
- Să urce în grad în armată sau în aviația civilă
- Să se specializeze în misiuni specifice (evacuare medicală, zbor de noapte, supraveghere maritimă);
- Să devină instructor de zbor sau pilot șef;
- Să se recalifice după o carieră militară în sectorul civil sau privat.
De exemplu, un pilot care a servit în armată poate, la sfârșitul carierei, să se alăture unei companii de ambulanță aeriană sau unui operator de zboruri turistice.
În funcție de ceea ce alegeți, vă veți regăsi în medii de lucru diferite. Ca pilot de urgență, veți petrece mult timp fără să faceți nimic anume, iar atunci când va veni momentul va trebui să fiți extrem de rapid.
Unde pot lucra ca pilot de elicopter?
Profesia de pilot de elicopter oferă o gamă largă de oportunități geografice și sectoriale.
În Franța
- Munții: pentru misiuni de salvare (în special în Alpi și Pirinei).
- Zone costiere: supraveghere maritimă, acces la insule sau iahturi.
- Mari centre urbane: transport VIP sau medical, filmări, misiuni de poliție.
Misiuni internaționale
- Misiuni umanitare: ONG-uri, organizații internaționale.
- Zone de conflict sau OPEX: pentru piloții militari.
- Sectorul privat: companii petroliere, misiuni de prestigiu în turismul de lux.
Tipuri de organizații care angajează piloți
- Companii private de elicoptere;
- Forțele aeriene, armata și marina;
- Securitate civilă și servicii de urgență;
- Companii de lucrări aeriene sau platforme offshore.
O zi obișnuită în viața unui pilot de elicopter
Rutina zilnică a unui pilot de elicopter variază în funcție de misiune, vreme, urgență sau destinație. Iată o prezentare generală a unei zile tipice:
- Pregătirea pentru zbor: studierea condițiilor meteorologice, a planului de zbor și a condițiilor tehnice ale aeronavei.
- Verificarea elicopterului: inspecție vizuală, verificări mecanice și de combustibil.
- Briefing cu echipa: coordonare cu echipele de la sol, pasageri sau sponsori.
- Misiune: zbor, aterizare, transport sau intervenție, în funcție de tipul misiunii.
- Întoarcerea la bază: realimentare cu combustibil, debriefing, orice întreținere necesară.
Piloții pot fi în alertă permanentă, ca în cazul salvării de urgență, sau își pot planifica zborurile în avans în sectorul privat.
Avantajele și dezavantajele meseriei
A fi pilot de elicopter este o meserie solicitantă, dar interesantă. Iată o evaluare sinceră a avantajelor și dificultăților pe care trebuie să le anticipați.
Avantajele :
- Varietate mare de misiuni;
- Deseori se lucrează într-un mediu deschis și stimulativ;
- Prestigiu profesional ridicat;
- Autonomie și putere de decizie pe teren.
Dezavantajele :
- Program de lucru neregulat (serviciu de gardă, serviciu de noapte etc.);
- Muncă solicitantă din punct de vedere fizic și psihologic;
- Costul ridicat al formării;
- Responsabilitate semnificativă, în special în misiunile critice.
Zburați sau rezervați un elicopter cu AEROAFFAIRES
Doriți să rezervați un zbor cu elicopterul sau să aflați despre opțiunile de închiriere a elicopterelor pentru călătorii private, de afaceri sau medicale? AEROAFFAIRES vă poate ajuta 24/7 cu soluții personalizate.
Nu uitați să vă rezervați acum următoarea călătorie. Echipa noastră vă stă la dispoziție la numărul de telefon + 33144099182 sau prin e-mail: [email protected].
De asemenea, puteți obține o estimare pentru zborul dvs. privat cu oferta noastră online.