Ani de zile, era suficient să ai un cont Twitter și o conexiune la internet pentru a afla – în timp real – unde ateriza avionul privat al unui executiv din CAC 40, al unei vedete internaționale sau al unui miliardar din domeniul tehnologiei. Această epocă se apropie de sfârșit. În Statele Unite, Administrația Federală a Aviației (FAA) și-a consolidat măsurile de protecție a datelor aeronautice. În același timp, rețelele de socializare suspendă conturile care urmăresc zborurile private.
În spatele acestor evoluții se află o schimbare majoră: sfârșitul accesibilității implicite a datelor de zbor în favoarea unei mai mari confidențialități, cerută de cei ale căror călătorii au devenit o problemă strategică, de securitate sau de imagine.

Trasabilitatea a devenit virală – și problematică
Totul a început cu semnalele ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast), emise de toate aeronavele și preluate în timp real de mii de receptoare voluntare. Aceste date sunt agregate pe platforme deschise precum FlightAware, RadarBox sau ADS-B Exchange, consultate zilnic de entuziaști… și apoi de utilizatorii de internet din întreaga lume.
În acest context a apărut numele lui Jack Sweeney, un student american. În vârstă de doar 19 ani, acesta a creat un script automat care face trimiteri încrucișate între semnalele de zbor și înregistrările FAA pentru a publica, în direct, călătoriile luiElon Musk, Taylor Swift și mulți alții. Conturile sale de Twitter (@ElonJet, @CelebJets…) au adunat milioane de vizualizări. Fenomenul a devenit viral.
Fenomenul s-a răspândit până în Franța: Bernard Arnault a fost ținta unui cont care lista toate călătoriile sale. Contul a atins apogeul în vara anului 2022, la apogeul controversei privind impactul avioanelor private asupra mediului. La momentul respectiv, acesta avea peste 87 000 de abonați,
Foarte repede, aceste publicații au fost folosite pentru a arăta cu degetul frecvența zborurilor private, amprenta lor de carbon sau destinațiile lor, considerate „capricioase”. Ceea ce a fost odată o chestiune de transparență tehnologică a devenit un instrument de supraveghere publică. Celebritățile vizate sunt îngrijorate: pierderea confidențialității, expunerea excesivă, chiar un sentiment de nesiguranță.
Dar dincolo de agitație, consecințele devin concrete. Invazia vieții private, hărțuirea țintită, compromiterea securității personale, spionajul industrial, presiunea mediatică și afectarea imaginii publice: în ce măsură dreptul la transparență poate justifica expunerea publică aproape permanentă a persoanelor private?

Administrația americană reacționează în favoarea confidențialității
Confruntată cu tensiuni crescânde, între amenințări juridice, presiuni politice și evoluții tehnologice, FAA (Federal Aviation Administration) a inițiat o transformare a sistemului. Este vorba despre o schimbare de reglementare ale cărei consecințe depășesc cu mult granițele Statelor Unite și care ne invită să regândim relația noastră cu mobilitatea privată.
În octombrie 2022, Administrația Federală a Aviației (FAA ) a anunțat noi măsuri pentru consolidarea protecției informațiilor personale ale proprietarilor de aeronave. Aceste inițiative fac parte din programul Privacy ICAO Address (PIA), care permite proprietarilor de aeronave să își mascheze datele de identificare în sistemele de supraveghere aeriană.
Acest program oferă operatorilor posibilitatea de a limita difuzarea publică a anumitor informații sensibile, cum ar fi planurile de zbor și itinerariile, reducând astfel riscurile asociate siguranței și vieții private. FAA subliniază că aceste măsuri urmăresc să echilibreze transparența necesară pentru siguranța aviației cu protecția datelor personale ale utilizatorilor.
Citiți cele mai recente informații pe site-ul oficial al FAA
Vineri, 28 martie 2025
WASHINGTON – În conformitate cu Legea de reautorizare a FAA din 2024 (Legea publică 118-63), Administrația Federală a Aviației (FAA) a pus în aplicare secțiunea 803 privind confidențialitatea datelor, care permite proprietarilor de aeronave private să solicite păstrarea anumitor informații privind proprietatea, cum ar fi numele și adresa lor, private și care nu sunt disponibile publicului pe site-urile FAA.
În prezent, proprietarii și operatorii de aeronave private pot solicita în format electronic ca FAA să nu facă publice informațiile privind înmatricularea aeronavelor lor.
Începând de astăzi, aceștia pot depune o cerere prin intermediul Civil Aviation Registry Electronic Services (CARES) pentru a nu permite afișarea publică a acestor informații pe toate site-urile FAA.
FAA va publica o cerere de comentarii în Registrul federal pentru a solicita opinii cu privire la această măsură, inclusiv dacă eliminarea informațiilor ar afecta capacitatea părților interesate de a îndeplini funcțiile necesare, cum ar fi întreținerea, verificările de siguranță și conformitatea cu reglementările. FAA evaluează, de asemenea, dacă este necesar să se renunțe la reținerea informațiilor de identificare personală ale proprietarilor și operatorilor de aeronave private din registrul public al aeronavelor și să se ofere proprietarilor și operatorilor un mijloc de a-și descărca datele atunci când este necesar.
Platformele de urmărire: o sabie cu două tăișuri
În prezent, există aproximativ zece platforme care pot urmări în timp real deplasările unui avion de la punctul A la punctul B. Într-un context instituțional sau comercial sensibil, acest lucru poate reprezenta o problemă. Urmărirea destinației unui director general poate însemna uneori ghicirea unei strategii de fuziune, anticiparea unei mutări într-o zonă de conflict sau identificarea unui viitor parteneriat. În mâinile unui concurent sau speculator, aceste informații pot deveni rapid critice.
Directorul general al LVMH, Bernard Arnault, a decis să își vândă avionul, astfel încât să nu mai poată fi urmărit. El preferă acum să închirieze din când în când avioane, o soluție care îi oferă un anonimat mai mare.
Antoine Arnault, fiul său, explică:
„Nu este grozav că concurenții noștri pot vedea unde ne aflăm în orice moment. Poate da idei, dar poate da și piste, indicii. Este vorba despre confidențialitatea afacerilor
Un mod sobru de a recunoaște o schimbare: trecerea la o mai mare confidențialitate. În spatele acestei decizii se ascunde o realitate adesea neînțeleasă de publicul larg: un zbor privat de afaceri nu este o operațiune de prestigiu, ci în primul rând un instrument logistic – cu imperativele sale de securitate, confidențialitate și optimizare a timpului în serviciul persoanelor cu un program încărcat.

Închirierea în locul proprietății: o tendință în creștere
Liderii de întreprinderi își adaptează practicile. Alegerea de a închiria aeronave la cerere – fie ca transport public certificat de pasageri (cu AEROAFFAIRES), fie prin intermediul operatorilor privați – nu numai că permite modularea capacității și disponibilității flotei, dar introduce și un nivel suplimentar de discreție: imatriculații temporare, platforme secundare de îmbarcare, absența datelor fixe în registrele publice.
ConformEBAA (European Business Aviation Association)mai mult de 60 % dintre utilizatorii obișnuiți de avioane private preferă acum leasingul în locul proprietății. Această tendință a fost consolidată de aspectele ESG (de mediu, sociale și de guvernanță), de volatilitatea geopolitică și de cerințele tot mai mari de confidențialitate în anumite sectoare (tehnologie, finanțe, energie, diplomație).
O dezbatere de mediu în centrul urmăririi avioanelor
Aviația de afaceri este din ce în ce mai contestată cu privire la amprenta sa de carbon, la locul său în tranziția energetică și la responsabilitățile asociate utilizării sale. Această dezbatere este legitimă. Dar ea nu se poate limita doar la geolocalizarea publică a aeronavelor sau la observarea izolată a anumitor rute sau persoane. Problema este mai amplă: se referă la schimbarea practicilor, la căutarea de soluții tehnice și operaționale pentru reducerea impactului asupra mediului, la optimizarea zborurilor, la dezvoltarea combustibililor alternativi și la introducerea mecanismelor de compensare. Sectorul este angajat în această transformare, care se bazează atât pe inovare, cât și pe adaptarea practicilor.

AEROAFFAIRES discreție, securitate și receptivitate
La AEROAFFAIRES, lucrăm de peste 30 de ani cu directori executivi, fonduri de investiții și delegații guvernamentale. Mulți dintre aceștia împărtășesc aceeași preocupare: să zboare, da, dar cu discreție. Echipele noastre organizează fiecare misiune într-un mod personalizat, cu protocoale de confidențialitate și securitate care nu sunt niciodată lăsate la voia întâmplării. În spatele scenei, acest lucru înseamnă :
– un asistent dedicat, singurul dvs. punct de contact
– planuri de zbor optimizate, validate de autoritățile aviației civile,
– o alegere riguroasă a operatorilor certificați,
– și un efort constant de a limita urmele lăsate în urmă, respectând în același timp obligațiile de reglementare.
Închirierea unei aeronave este mai mult decât o simplă călătorie. Este o soluție strategică, concepută pentru a se adapta la circumstanțele în schimbare, fără a compromite siguranța sau angajamentul nostru față de mediu.
Toate zborurile noastre sunt 100% compensate prin intermediul programme SkyCO2iar fiecare misiune este calibrată pentru a optimiza planul de zbor, a limita repoziționarea și a maximiza eficiența.
O întrebare? Contactați echipa noastră

Isabelle CLERC
CEO AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC
Fondator AEROAFFAIRES
Experții noștri aerieni rămân la dispoziția dumneavoastră pentru a vă ajuta la fiecare etapă a rezervării dumneavoastră.
/
Anunțul FAA se referă doar la piața americană?
Da, măsura anunțată de Federal Aviation Administration (FAA) se referă exclusiv la aeronavele imatriculate în Statele Unite. Aceasta permite proprietarilor de aeronave private să solicite eliminarea informațiilor lor personale (nume, adresă, număr de înmatriculareatriculare) din bazele de date publice ale FAA.
Această inițiativă urmărește să consolideze confidențialitatea proprietarilor de aeronave private din Statele Unite. Cu toate acestea, ea nu are niciun efect direct asupra aeronavelor imatriculate în alte țări, cum ar fi Franța. Reglementările privind confidențialitatea variază de la o jurisdicție la alta, iar autoritățile aeronautice naționale își stabilesc propriile politici de confidențialitate.
Este important de remarcat faptul că, deși această măsură este specifică Statelor Unite, ea reflectă o tendință globală în creștere de a proteja viața privată a proprietarilor de aeronave. Discuții similare au loc în alte țări, inclusiv în Europa, cu privire la protecția datelor personale ale proprietarilor și operatorilor de aeronave.
Ce măsuri pot fi luate pentru a limita această urmărire?
În Statele Unite, FAA oferă programe precum LADD (Limiting Aircraft Data Displayed) și PIA (Privacy ICAO Address) pentru a restricționa afișarea datelor de zbor. În Europa, opțiunile sunt mai limitate, dar închirierea de avioane private oferă o alternativă discretă, deoarece informațiile despre pasageri nu sunt publicate.
Cum garantează AEROAFFAIRES confidențialitatea clienților săi?
Închirierea permite utilizarea aeronavelor fără ca informațiile personale ale pasagerilor să fie asociate cu aeronava. Acest lucru reduce considerabil riscul de urmărire neautorizată și oferă o mai mare flexibilitate pentru a răspunde nevoilor specifice ale fiecărei misiuni.
AEROAFFAIRES se angajează să ofere un serviciu personalizat, cu un asistent dedicat pentru fiecare misiune, asigurând discreție totală. Protocoalele noastre stricte asigură confidențialitatea informațiilor clienților în fiecare etapă a procesului.