Probabil ați observat deja că avioanele fac mult zgomot. În funcție de locul în care locuiți în Franța, nivelul de poluare fonică a aerului variază. Astfel, vă veți simți mai mult sau mai puțin deranjați de trecerea acestor aparate. Evident, zona cea mai afectată din Franța este în jurul aeroportului Roissy Charles de Gaulle. Acesta este în prezent cel mai mare complex aerian din Franța. Ca o indicație, înainte de criza sanitară, pe aeroportul Roissy Charles de Gaulle erau înregistrate aproape 500.000 de zboruri care plecau spre cele 4 colțuri ale lumii. De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că aeroportul funcționează zi și noapte. Alte aeroporturi pot avea ritmuri diferite, cum este cazul Lille-Lesquin, care își începe zborurile la 6 dimineața și se închide în jurul miezului nopții.
Așadar, care este situația reală a zgomotului produs de traficul aerian în Franța?
Măsurarea poluării fonice
Cum se măsoară poluarea fonică atmosferică?
Atunci când doriți să închiriați sau să cumpărați o proprietate, trebuie să completați declarația de zgomot aerian sau ENSA prin intermediul planului de expunere la zgomot (PEB). Acest formular face parte din diagnosticul tehnic al proprietății dumneavoastră, pe care trebuie să îl completați pe site-ul guvernamental service.gouv. Puteți vizualiza PEB pe geoportail.gouv. Site-ul oferă o hartă care arată nivelul de poluare fonică în suspensie în diferite zone urbane. Acesta face trimitere la codul de urbanism, articolul R112-3.
Înainte de a prezenta zonele, câteva cuvinte de vocabular:
- Lden (Day Evening Night) este nivelul mediu de zgomot pentru 24 de ore. (Sursa: data.gouv)
- PI sau indicele de zgomot este mai complex de înțeles. Acesta se măsoară folosind o funcție logaritmică. În linii mari, acesta este indicele de deranj sonor utilizat în Franța. „Este calculat luând în considerare nivelurile de zgomot măsurate în timpul certificării acustice a aeronavelor, compoziția flotei care operează pe platformă și traiectoriile teoretice, distingând : Mișcările nocturne (22.00 – 6.00) și mișcările diurne (6.00 – 22.00)„. (Sursa: Germain Gaston – Observatoire des Nuisances Aérienne -ONA)
Zone afectate de zgomotul traficului aerian
Acești indici sunt utilizați pentru a clasifica 4 zone din jurul aeroporturilor :
- Zona A: roșie, zonă cu zgomot ridicat.
- Zona B: portocalie, zonă cu zgomot ridicat cu o limită exterioară între Lden 65 și 62 sau zonă cu o valoare IP între 96 și 89.
- Zona C: verde, zonă cu zgomot moderat între limita exterioară a zonei B sau IP=89 și o limită între Lden 57 și 55 sau IP între 84 și 72.
- Zona D: albastru, zonă de zgomot între limita exterioară a zonei C și limita corespunzătoare Lden 50.
Potrivit grupului ADP, „în jurul aeroporturilor pariziene a fost implementat un sistem de monitorizare important”. 44 de stații de măsurare sunt utilizate pentru a înregistra zgomotul aeronavelor în zonele urbane. Rezultatele acestor măsurători sunt transmise Autorității de control al noxelor aeroportuare (Acnusa) și Autorității franceze pentru aviație civilă (DGAC).
În Franța există 600 de aeroporturi. 170 dintre acestea dispun de un sistem de evaluare a zgomotului traficului aerian. Principalele aeroporturi monitorizate includ :
- Paris Roissy Charles de Gaulle
- Paris Orly
- Paris Le Bourget
- Beauvais
Remedierea poluării fonice
Efectele poluării fonice asupra sănătății
Așadar, care sunt soluțiile pentru a reconcilia activitatea aviatică, care este atât de importantă pentru economia franceză, cu viața urbană?
A face viața mai plăcută pentru persoanele care locuiesc în apropierea aeroporturilor înseamnă, de asemenea, a le păstra sănătatea. Deși știm cu toții că zgomotul afectează calitatea somnului, acesta are de fapt și alte efecte.
- Surditate: expunerea prelungită la zgomot puternic duce la o scădere a calității auzului.
- Somn de slabă calitate : După cum am menționat mai sus, expunerea la zgomot, în special noaptea, este dăunătoare somnului. Lipsa somnului este unul dintre principalii factori care duc la probleme de sănătate și la o calitate mai slabă a vieții.
- Efecte asupra organismului : diverse studii au concluzionat că expunerea la zgomot poate duce la probleme cardiovasculare și endocrine.
Soluții mecanice pentru reducerea poluării fonice
Există o serie de soluții posibile pentru reducerea poluării fonice, dintre care unele au fost deja puse în aplicare.
Stabilirea unei ore de stingere: stabilirea unei ore de stingere înseamnă să vă asigurați că nu există trafic pe o anumită perioadă. În special noaptea, această soluție este ideală. În acest fel, nu există zgomot care să deranjeze locuitorii din jurul aeroporturilor. Cu toate acestea, orele de interdicție nu sunt obligatorii. Doar câteva aeroporturi au ore de reculegere. Cum ar fi Orly, care se închide la 23.30 și se deschide la 6 dimineața, sau Le Bourget, care se închide la 22.00 pentru majoritatea aeronavelor și se deschide la 6 dimineața.
Cealaltă parte a soluției va veni din tehnologie. Într-adevăr, după cum știm, sectorul aeronautic este un pilon al economiei franceze și un sector cu talent pentru inovare. Provocarea viitorului este reducerea poluării sonore produse de aeronave. S-au făcut deja progrese. Zgomotul produs de avioane este acum cu 20 de decibeli mai mic decât înainte.
Conform ONA (Observatoire des Nuisances Aériennes), sunt necesare inovații în domeniul aerodinamicii și al zgomotului motoarelor. Chiar dacă există deja inovații pentru motor, aerodinamica este mai complexă. Aeronavele actuale sunt foarte mari și fac și mai mult zgomot la decolare și aterizare.
Soluții de planificare urbană
Dacă sunteți afectat de poluarea fonică atmosferică, este posibil să aveți dreptul la asistență pentru izolarea locuinței. Asistența a fost instituită pentru persoanele afectate de aeroporturile din Paris. Pentru a beneficia de această asistență, trebuie să fiți proprietar sau proprietar-ocupant. În plus, trebuie să fiți situat în zona PGS (plan de protecție împotriva zgomotului). În funcție de zona în care vă aflați, puteți beneficia de o anumită sumă pentru izolarea fonică. De asemenea, puteți instala ferestre pentru a limita zgomotul exterior.
După cum vă puteți imagina, zgomotul aerian este o mare pacoste în jurul zonelor aglomerate. Chiar dacă acest inconvenient poate duce la devalorizarea proprietăților în zonele afectate, există soluții. Legea și inovația pun în aplicare proiecte concrete de îmbunătățire. Pe de o parte, pentru a ajuta cetățenii în cauză și, pe de altă parte, pentru a ajuta piața aviatică să continue, fără a mai deranja locuitorii din zonă.
La AEROAFFAIRES ne pasă de confortul dvs. și de cerințele dvs. pentru călătoriile cu jet privat. Pentru toate cerințele dvs. de navlosire a jeturilor de afaceri, contactați-ne la + 33 1 44 09 91 82, prin e-mail: charter@aeroaffaires.com sau completați formularul nostru devis en ligne. Vă vom răspunde cât mai curând posibil.