Airbus este un constructor aeronautic european. A fost înființat la sfârșitul anilor ’60, după gruparea mai multor constructori și entități aeronautice europene. Sediul său central este situat lângă Toulouse, în Franța, la Blagnac exact. Acest constructor de aeronave, anterior cunoscut sub numele de Airbus Commercial Aircraft, este specializat în special în fabricarea avionelor comerciale pentru curse lungi. Face parte din cei mai mari constructori de aeronave din lumea aeronauticii. De fapt, aproape jumătate din avioanele comerciale din întreaga lume aparțin Airbus și sunt operate de numeroase companii aeriene. Airbus este în competiție directă cu constructorul aeronautic american Boeing. Vom analiza împreună istoria, activitățile, acțiunile Airbus, precum și flota de avioane a acestuia.
Originea constructorului aeronautic Airbus
După Al Doilea Război Mondial, lumea aeronautică se dezvoltă. Se creează turborăspunsuri, dar și numeroase avioane destinate transportului de pasageri sau cargo în special. Fie ele civile, militare sau comerciale. Așa ajungem în anii ’60 și la creșterea transportului aerian, indiferent de natura sa. Este în 1965, la salonul de la Bourget, că actorii europeni din lumea aeronauticii discută despre proiecte de avioane pentru a se distinge de gigantii americani și de aparatele lor gros-portoare. Le era necesar să găsească o piață diferită. Aceasta se dovedește a fi transportul multor pasageri pe distanțe scurte și medii. Ca niște autobuze aeriene, “Air Bus”. Actorii și constructorii aeronautici europeni având fiecare misiunile lor respective, își pun întrebarea dacă să se reunească. Adoptă astfel numele de Airbus, care devine astfel un constructor aeronautic european.
Primele proiecte ale constructorului aeronautic Airbus începând din 1965
- 1965: un prim proiect de avion cu capacitate mare își face apariția. Între Franța, Anglia și Germania, proiectul rezultat este un avion cu o capacitate de aproximativ 225 de locuri.
- 1966-1967: această perioadă marchează istoria Airbus cu apariția proiectului Airbus A300. Membrii Airbus elaborează un avion cu o capacitate mai mare, 300 de locuri, în schimbul unui cost financiar de 190 de milioane de lire. Acestea vor fi acoperite de diferitele state membre Airbus. Cu 37,5% pentru Franța și Anglia și 25% pentru Germania.
- 1968: obiectivul pe care și l-a propus Airbus era de a atinge minim 75 de comenzi pentru a duce la bun sfârșit proiectul A300. Cu toate acestea, multe companii aeriene nu au găsit un interes evident pentru acest aparat. Airbus nu a primit nicio comandă când a sosit luna iunie 1968. Totuși, parteneriate aveau deja fost semnate, în special cu Lockheed și Rolls-Royce, care trebuiau să echipeze cu motoare A300. Așadar, era nevoie de o soluție. Atunci apare A300B. Este o versiune redusă a A300. Va fi un aparat mai ușor, având mai puține locuri decât cele 300 planificate. Cu toate acestea, Anglia se retrage din acest proiect. Germania și Franța finanțează astfel proiectul în proporție de 50% fiecare.
- 1969: cele 2 țări se aliază printr-un acord încheiat la Salonul Aeronautic de la Bourget. Au lansat astfel A300B, un avion bimotor de 226 locuri. Va avea avantajul de a fi mai economic decât celelalte avioane ale concurenței (în special quadri-motoare sau tri-motoare). Vor avea loc mai multe reorganizări în grupul Airbus și pentru acest proiect în special. Se dovedește că Olanda se alătură proiectului și participă financiar cu 6,6%.
- 1970: grupurile aeronautice Aerospatiale și Deutsche Airbus se reunesc pentru a forma oficial grupul Airbus Industrie. Acest grup este un GIE (Groupement d’Intérêt Economique) reunind mai multe naționalități. Sediul social se află atunci la Paris. Grupul Airbus Industrie este condus de Franz-Josef Strauss. Ulterior, alte entități aeronautice europene se alătură grupului Airbus. Este cazul în special al constructorului de avioane spaniol CASA.
Credit Foto: Airbus
Punerea în funcțiune a avioanelor constructorului aeronautic Airbus
- 1974: primul model A300B a efectuat primul său zbor comercial. Proiectul originar al A300B a fost extins sub mai multe modele (de la A300B1 la B11) pentru a răspunde cât mai bine cerințelor pieței. O versiune pentru transportul aerian, o versiune mai ușoară, o rază de acțiune mărită, un tren de aterizare redus sau încă o versiune extinsă, numeroase aparate au reușit să efectueze teste de zbor și să își dovedească apoi eficiența. În acel an, este prima dată când aparatul A300 este utilizat de o companie aeriană, Air France. Aceasta din urmă este una dintre puținele companii care optează pentru avioane de mare capacitate. Aparatul efectuează primul său zbor în scopuri comerciale în luna aprilie între Paris și Londra.
- 1978: Airbus încearcă să se impună în Statele Unite de câțiva ani, dar fără succes. Aceasta este anul în care constructorul înregistrează primele comenzi reale de la compania americană Eastern Air Lines (EAL), cu o comandă de 23 de modele B4 de A300. Diferitele modele ale A300 au avut un succes răsunător și intră în concurență serioasă cu gigantul american Boeing. Acest lucru îi dă lui Airbus dorința de a produce noi modele de avioane mai adaptate cerințelor companiilor aeriene. Deoarece modelul original al A300 își datorează parțial succesul Air France, care are nevoie de aparate gros-portoare, dar acest lucru nu este valabil pentru toate companiile aeriene. Proiectul unui nou model începe în 1978 cu prezentarea A310 la Hanovra, în cadrul unui salon aeronautic.
- 1979: A310 cucerește, iar numeroase companii aeriene plasează deja comenzi. Dacă Regatul Unit s-a retras din proiectul anterior, acesta participă cu 20% la elaborarea A310. Franța și Germania cu 37,9% fiecare, iar Spania cu 4,2%.
- 1982: zbor de test pentru A310.
- 1983: primele livrări ale aparatului pentru Swissair și Lufthansa în special. Vor fi elaborate mai multe versiuni de Airbus (de exemplu A310-200, A310-300 sau A310-600). Aceste versiuni diferite vor prezenta modificări asupra aripilor, stabilizatorului, dar și asupra capacității aparatului, sau chiar o versiune cargo, de exemplu.
- 1984: producția modelului A300B se oprește.
Flota de aparate a constructorului aeronautic Airbus se diversifică
- La începutul anilor ’80, Airbus vede o oportunitate și o cerere pentru fabricarea avioanelor de aproximativ 150 de locuri, capabile să parcurgă distanțe medii. Pentru a concura cu Boeing 737-200 în special, GIE preconizează un proiect de avion similar. În 1981, proiectul A320, un avion de 150 de locuri, este pus în mișcare. Pentru a se distinge de concurență, constructorul de aeronave dorește ca viitoarele sale aparate să fie mai economice în consumul de combustibil și să dispună de avansuri tehnologice (vom remarca în special apariția comenzilor electrice).
- 1984: marchează lansarea oficială a A320. Comenzile sunt deja în așteptare, 80 de aparate pentru 5 companii aeriene.
- 1988: Primul avion de linie A320 efectuează primele sale misiuni. În Franța, a fost inaugurat la Toulouse cu un an înainte. Air France l-a pus apoi în circulație în 1988. A320 a avut un succes răsunător și chiar a detronat concurentul său american Boeing, în special cu o mare comandă din partea Pan Am, o companie aeriană americană.
A320 este într-un fel un leavier pentru constructorul aeronautic Airbus, care este atunci considerat unul dintre cei mai importanți constructori la nivel mondial. Acest model de avion deține recordul pentru 400 de comenzi primite înainte de a fi pus în circulație, comparativ cu doar 15 pentru modelul A300.
- 1989: profitând de valul de succes cu A320, Airbus decide să creeze A321, un model mai lung, cu o capacitate de primire de 186 de pasageri.
- Anul 90: Airbus diversifică gama sa de avioane și își crește ritmul de producție. Creează diverse versiuni ale A320 (A318, A319 sau încă A321). De asemenea, produce noi avioane de lungă distanță, cum ar fi A330 și A340 (păstrând în minte să se distingă de Boeing și noul său model, în special Boeing 767).
- 1993 – 1994: respectiv, sunt primele puneri în serviciu ale primelor A340 și A330.
- 1995: o versiune mai mică a A320, A319, efectuează primul său zbor. Acest aparat este important, deoarece versiunea sa A319-114 servește ca referință pentru primele avioane de afaceri ale Airbus Corporate Jets (ACJ) în 1999.
Credit foto: Airbus
Constructorul aeronautic Airbus după anii 2000
La sfârșitul anilor ’90, grupul Airbus este reestructurat pentru a rămâne o structură unită și competitivă față de gigantul american, și, în special, pentru a limita costurile. Au avut loc fuziuni între mai multe grupuri aeronautice, iar în 2001, Airbus este deținut în proporție de 80% de EADS (format din Aérospatiale, CASA și DASA) și de 20% de BAE Systems. Sediul social al Airbus este situat la Toulouse, în Franța. CEO-ul său este Noël Forgeard.
- 2000: un proiect fabulos este lansat, studii fiind deja demarate în anii ’80. Este vorba despre un gros porteur, cu o capacitate de primire de până la 800 de persoane, care va fi numit A3XX. Acest proiect este redenumit Airbus A380, așa cum îl știm astăzi, cel mai mare avion din lume pentru transportul de pasageri. La această dată, Airbus înregistrează deja o comandă de 55 de aparate de la 6 companii aeriene.
- 2005: A380 efectuează primul său zbor de test. La crearea sa, anumite aspecte ale avionului sunt greu de pus în practică. În special pe asamblarea finală a diferitelor piese ale avionului. Livrările pentru A380 încep să se întârzie. Primele avioane destinate companiilor aeriene ar trebui să fie disponibile în 2007. Din cauza acestor întârzieri successive, Airbus suferă o pierdere de 4,8 miliarde de euro. Unele companii aeriene (precum Emirates, de exemplu) solicită despăgubiri financiare. Pentru a face față situației, Airbus decide să restructureze diferitele sale site-uri de producție și să uniformizeze sistemele de producție.
- 2005: un scurt punct pe avioanele de vârf ale Airbus, trebuie menționat că în acel moment, A320 reprezenta singur 75% din comenzile constructorului.
- 2006: Airbus dezvoltă un nou avion, A350. Aceasta va fi prezentată în acel an la Farnborough. Acest avion cu carcasă largă va concura cu Boeing 777. Are o capacitate de primire de 350 de pasageri. Primul său zbor a avut loc în 2013.
- 2007-2008: sunt implementate planuri de restructurare (Power8, Power8 plus, în special). Este necesar să reducem costurile, aceasta duce la aproape 10.000 de concedieri și la proteste aprinse. Unele site-uri sunt de asemenea vândute, iar altele relocate.
- 2011: preocupat de problemele de mediu, Airbus își dezvăluie proiectul NEO (New Engine Option). Acesta va fi aplicat la A320neo, care consumă cu 15% mai puțin combustibil. Acest model de avion devine astfel, cu 1425 de comenzi, cel mai dorit avion înainte de punerea sa în circulație.
- Anii 2010: Airbus își consolidează prezența globală pe piața aeronautică. Înregistrează succesiv recorduri de comenzi și de producție în acești ani.
În prezent, și din 2018, CEO-ul grupului este Guillaume Faury.
Constructorul aeronautic Airbus după criza sanitară
- 2020 – 2021: grupul aeronautic, afectat de criza Covid-19, a anunțat că a pierdut în 2020, 481 milioane de euro. Cu toate acestea, în 2021 comenzile au început să crească, înregistrând un venit de 363 milioane de euro în primul trimestru.
În 2021, de asemenea, semnează o experiență din partea Airbus care a folosit pentru prima dată 100% biocombustibili pentru unul dintre zborurile sale. Această inițiativă se încadrează în perspectiva neutrelor emisiilor de carbon în aviație până în 2050.
- Ian 2022: constructorul de aeronave Airbus semnează 36 de comenzi mari pentru acest început de an. De asemenea, a efectuat 30 de livrări de avioane în acea lună pentru o jumătate de duzină de clienți. În plus, constructorul aeronautic a efectuat livrarea primului său ACJ TwoTwenty către compania aeriană elvețiană, Comlux. Este un Airbus 220-100 configurat special în versiune de afaceri.
- Februarie 2022: Odată cu livrarea avioanelor Airbus, constructorul anunță că anul său 2021 a fost un record. De fapt, constructorul a realizat un profit istoric de 4,2 miliarde de euro. Cu 611 avioane comerciale livrate, adică o creștere de 8% comparativ cu anul 2020.
Credit foto: Airbus
Cifrele cheie ale Airbus
Constructorul aeronautic poate fi caracterizat prin câteva cifre importante de până acum:
- 130.000 de angajați din peste o sută de naționalități.
- 180: acesta este numărul de site-uri Airbus din întreaga lume.
- 12.000: acesta este numărul de furnizori pe care îl are Airbus.
Acțiunile diferite ale constructorului aeronautic Airbus
Airbus nu sunt doar avioane comerciale recunoscute, cum ar fi A320 sau A380. Sunt, de asemenea, numeroase acțiuni și realizări în alte domenii. În primul rând, pe producția de avioane comerciale, desigur, dar și pe fabricarea elicopterelor (Airbus Helicopter), aparate destinate apărării, spațiului și securității. Scopul societății este de a conecta populațiile și de a oferi soluții inovatoare și sigure.
În cele din urmă, Airbus pune accentul pe fabricarea de aparate din ce în ce mai responsabile, mai curate, mai puțin poluante și întotdeauna la vârful industriei. Se înscrie într-o abordare de realizare de aparate hibride, mai verzi și ecologice, electrice sau chiar drone fără pilot, de exemplu. Viitorul mobilității este un domeniu pe care Airbus îl explorează și inovează în mod constant.
Diferitele proiecte ale Airbus pentru o aviație durabilă
Subiectul zero emisii este pionierat de constructor. Constructorul se bazează pe 4 domenii și dezvoltă diferite proiecte.
În primul rând, Airbus creează aparate care au ca scop să nu emită emisii de CO2. Este cazul proiectului lor CityAirBus, de exemplu. Un eVTOL electric care a efectuat deja numeroase teste de zbor.
Ulterior, grupul aeronautic preconizează aparate alimentate cu hidrogen. Pentru Airbus, hidrogenul este o sursă foarte promițătoare care va reduce impactul aviației asupra climei globale. Au în plan să echipeze avioanele lor comerciale până în 2035.
Apoi, constructorul folosește, de asemenea, o energie naturală, și anume soarele, pentru a alimenta aceste aparate. Panouri solare ar putea capta energia solară și o pot transforma în sistem de propulsie pentru aparatele sale. În prezent, un aparat spațial, Zephyr, este alimentat exclusiv de razele soarelui.
În cele din urmă, Airbus dorește, de asemenea, să reinventeze mobilitatea aeriană urbană. Transporturile aeriene ale orașului viitor sunt deja în curs de desfășurare. Vehiculele electrice de zbor sunt fabricate pentru a oferi soluții pentru mobilitatea urbană. Airbus a creat de altfel un domeniu specializat în acest proiect, Airbus Urban Mobility.
CityAirbus NextGen Credit Foto: Airbus
Flota constructorului aeronautic Airbus
Airbus a fabricat numeroase aparate, avioane și elicoptere atât pentru misiuni comerciale, cât și militare, spațiale sau proiecte de aparate durabile pentru aviația de mâine.
Pentru a afla mai multe, vizitați paginile acestor principale aparate comerciale care fac reputația gigantului aviației de astăzi: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 sau CityAirBus.
Acum știți deja mai multe despre gigantul aeronauticii. La AEROAFFAIRES, suntem disponibili 24/7, inclusiv în week-end-uri și zilele libere. Răspundem rapid cererilor dumneavoastră de ofertă online sau telefonic la +33 1 44 09 91 82.