Airbus: constructor aeronautic

location airbus neo aeroaffaires

Airbus este un constructor aeronautic european. A fost înființat la sfârșitul anilor ’60, după gruparea mai multor constructori și entități aeronautice europene. Sediul său central se află lângă Toulouse, în Franța, la Blagnac exact. Acest constructor de avioane, anterior numit Airbus Commercial Aircraft, este specializat în special în fabricarea avionelor de linie pentru zboruri lungi. Face parte din cei mai mari constructori de avioane din lumea aeronauticii. De fapt, aproape jumătate din avioanele de linie din lumea transportului aerian aparțin Airbus și sunt operate de numeroase companii aeriene. Airbus concurează direct cu constructorul aeronautic american Boeing. Vom explora împreună istoria, activitățile, acțiunile Airbus, precum și flota de avioane a acestuia.

Originea constructorului aeronautic Airbus
După Al Doilea Război Mondial, lumea aeronauticii se dezvoltă. Se creează turboreactoare, dar și numeroase avioane destinate transportului de pasageri sau cargo în special. Fie că sunt civile, militare sau comerciale. Apoi vin anii ’60 și creșterea transportului aerian, indiferent de tipul acestuia. În 1965, la salonul de la Bourget, actorii europeni din lumea aeronauticii discută despre proiecte de avioane pentru a se diferenția de giganții americani și aparatele lor gros-portere. Trebuiau să găsească o piață diferită. Aceasta s-a dovedit a fi transportul unui număr mare de pasageri pe distanțe scurte și medii. Ca niște autobuze aeriene, “Air Bus”. Actorii și constructorii aeronautici europeni, fiecare având misiunile lor respective, se întreabă dacă să se reunească. Adoptă atunci numele de Airbus, care devine astfel un constructor aeronautic european.

Primele proiecte ale constructorului aeronautic Airbus începând cu 1965

1965: un prim proiect de avion cu capacitate mare vede lumina zilei. Între Franța, Anglia și Germania, proiectul rezultat este un avion cu o capacitate de aproximativ 225 de locuri.
1966-1967: această perioadă marchează istoria Airbus cu apariția proiectului Airbus A300. Membrii Airbus elaborează un avion cu o capacitate mai mare, 300 de locuri, cu un cost financiar de 190 de milioane de lire. Acestea vor fi acoperite de diferitele state membre ale Airbus. În proporție de 37,5% pentru Franța și Anglia și de 25% pentru Germania.
1968: obiectivul pe care și l-a propus Airbus era de a atinge un minim de 75 de comenzi pentru a duce la bun sfârșit proiectul A300. Cu toate acestea, multe companii aeriene nu au găsit un interes evident pentru acest aparat. Airbus nu a primit nicio comandă când a venit luna iunie 1968. Totuși, parteneriatele fuseseră deja semnate, în special cu Lockheed și Rolls-Royce, care urmau să echipeze A300 cu motoare. Așadar, trebuia găsită o soluție. Atunci apare A300B. Este o versiune redusă a A300. Va fi un aparat mai ușor, având mai puține locuri decât cele 300 prevăzute. Cu toate acestea, Anglia se retrage din acest proiect. Germania și Franța finanțează atunci 50% fiecare proiectul.
1969: Cele 2 țări se aliază printr-un acord încheiat la Salonul aeronautic de la Bourget. Atunci lansează A300B, un avion biréactor de 226 de locuri. Va avea avantajul de a fi mai economic decât celelalte avioane din concurență (în special quadriréacteurs sau triréacteurs). Vor avea loc mai multe reorganizări în grupul Airbus și pentru acest proiect în special. Se dovedește că Olanda se alătură proiectului și participă financiar cu 6,6%.
1970: Grupurile aeronautice Aerospatiale și Deutsche Airbus se reunesc pentru a forma oficial grupul Airbus Industrie. Acest grup este un GIE (Groupement d’Intérêt Economique) care reunește mai multe naționalități. Sediul social se află atunci la Paris. Grupul Airbus Industrie este condus de Franz-Josef Strauss. Ulterior, alte entități aeronautice europene se alătură grupului Airbus. De asemeni constructorul de avioane spaniol CASA.

Activarea avioanelor constructorului aeronautic Airbus

1974: primul model A300B a efectuat primul său zbor comercial. Proiectul inițial al A300B a fost dezvoltat în numeroase modele (de la A300B1 la B11) pentru a răspunde cât mai bine cerințelor pieței. O versiune pentru transportul de marfă, o versiune mai ușoară, o rază de acțiune crescuta, un tren d’atterisaj redus sau chiar o versiune lungită, numeroase aparate au putut efectua teste de zbor și și-au dovedit eficiența ulterior. În acel an, este pentru prima dată când aparatul A300 este utilizat de o companie aeriană, Air France. Aceasta este una dintre puținele companii care optează pentru avioane de mare capacitate. Aparatul efectuează primul său zbor în scopuri comerciale în luna aprilie între Paris și Londra.
1978: Airbus încearcă să se impună în Statele Unite de câțiva ani, dar fără succes. Atunci, în acel an, constructorul înregistrează primele sale comenzi reale de la compania americană Eastern Air Lines (EAL), cu o comandă de 23 de modele B4 ale A300. Diferitele modele ale A300 au avut un succes răsunător și intră într-o concurență serioasă cu gigantul american Boeing. Aceasta îi dă lui Airbus dorința de a fabrica noi modele de avioane mai adaptate cerințelor companiilor aeriene. Deoarece modelul original al A300 își datorează parțial succesul Air France, care are nevoie de aparate de mare putere, dar nu este cazul tuturor companiilor aeriene. Proiectul unui nou model intra in cursa, este vorba despre A310, prezentat în 1978 la Hanovra, în cadrul unui salon aeronautic.
1979: A310 atrage atenția, iar numeroase companii aeriene plasează deja comenzi. Dacă Regatul Unit s-a retras din proiectul anterior, participă cu 20% la elaborarea A310. Franța și Germania cu 37,9% fiecare, iar Spania cu 4,2%.
1982: zbor de test pentru A310.
1983: primele livrări ale aparatului pentru Swissair și Lufthansa, în special. Mai multe versiuni vor fi fabricate de Airbus (de exemplu, A310-200, A310-300 sau A310-600). Aceste diferite versiuni vor prezenta modificări ale aripilor, cozii, dar și ale capacității aparatului, sau chiar o versiune de marfă, de exemplu.
1984: producția modelelor A300B se oprește.

Flota de aparate a constructorului aeronautic Airbus se diversifică

La începutul anilor ’80, Airbus vede o oportunitate și o cerere pentru realizarea de avioane de aproximativ 150 de locuri, capabile să parcurgă distanțe medii. Pentru a concura cu Boeing 737-200, GIE preconizează un proiect de avion similar. În 1981, proiectul A320, un avion de 150 de locuri, este pus în mișcare. Pentru a se diferenția de concurență, constructorul de avioane dorește ca viitoarele sale aparate să fie mai economice în consumul de combustibil și să dispună de progrese tehnologice (se va remarca apariția comenzilor electrice, în special).
1984: semnează lansarea oficială a A320. Comenzile sunt deja înregistrate, 80 de aparate pentru 5 companii aeriene.
1988: Primul avion de linie A320 efectuează primele sale misiuni. În Franța, a fost inaugurat la Toulouse anul precedent. Air France l-a pus apoi în circulație în 1988. A320 a avut un succes răsunător și a detronat chiar concurentul său american Boeing, în special cu o mare comandă de la Pan Am, o companie aeriană americană.

A320 este într-un fel un levers pentru constructorul aeronautic Airbus, care este atunci considerat unul dintre cei mai importanți constructori mondiali. Acest model de avion deține recordul de 400 de comenzi efectuate înainte de a fi pus în circulație, comparativ cu doar 15 pentru modelul A300.

1989: profitând de valul de succes cu A320, Airbus decide să creeze A321, un model mai lung, cu o capacitate de 186 de pasageri.
Anii ’90: Airbus își diversifică gama de avioane și își crește ritmul de producție. Creează diverse versiuni ale A320 (A318, A319 sau A321). De asemenea, produce noi avioane de lungă distanță, cum ar fi A330 și A340 (ținând cont de a se diferenția de Boeing și de noul său model, în special Boeing 767).
1993 – 1994: respectiv, sunt primele puneri în funcțiune ale primelor A340 și A330.
1995: o versiune mai mică a A320, A319, efectuează primul său zbor. Acest aparat este important deoarece versiunea sa A319-114 servește ca referință pentru primele avioane de afaceri ale Airbus Corporate Jets (ACJ) în 1999.

Constructorul aeronautic Airbus după anii 2000
La sfârșitul anilor ’90, grupul Airbus este restructurat pentru a rămâne o structură unită și competitivă în fața gigantului american și, mai ales, pentru a limita costurile. Au avut loc fuziuni între mai multe grupuri aeronautice și, în 2001, Airbus este deținut în proporție de 80% de EADS (format cu Aérospatiale, CASA și DASA) și 20% de BAE Systems. Sediul social al Airbus se află la Toulouse, în Franța. CEO-ul său este Noël Forgeard.

2000: un proiect grandios este lansat, studii fiind deja inițiate în anii ’80. Este vorba despre un gros-porteur, cu o capacitate de până la 800 de persoane, care va fi numit A3XX. Acest proiect este redenumit Airbus A380, așa cum îl cunoaștem astăzi, cel mai mare avion din lume pentru transportul de pasageri. La această dată, Airbus înregistrează deja o comandă de 55 de aparate de la 6 companii aeriene.
2005: A380 efectuează primul său zbor de test. La crearea sa, unele aspecte ale avionului sunt greu de implementat. În special în ceea ce privește asamblarea finală a diferitelor piese ale avionului. Livrările A380 întârzie. Primele avioane destinate companiilor aeriene ar trebui să fie disponibile în 2007. Din cauza acestor întârzieri succesive, Airbus înregistrează o pierdere de 4,8 miliarde de euro. Unele companii aeriene (cum ar fi Emirates, de exemplu) solicită despăgubiri financiare. Pentru a face față situației, Airbus decide să restructureze diferitele sale site-uri de producție și să uniformizeze sistemele de producție.
2005: un mic punct despre avioanele emblematice ale Airbus, este de știut că în acea perioadă, A320 reprezenta singur 75% din comenzile constructorului.
2006: Airbus dezvoltă un nou avion, A350. Acesta va fi prezentat în acest an la Farnborough. Acest avion cu fuselaj larg va concura cu Boeing 777. Are o capacitate de 350 de pasageri. Primul său zbor a avut loc în 2013.
2007-2008: sunt puse în aplicare planuri de restructurare (Power8, Power8 plus, în special). Este necesar să se reducă costurile, ceea ce duce la aproape 10.000 de concedieri și la proteste intense. Unele site-uri sunt, de asemenea, vândute, iar altele relocate.
2011: preocupat de problemele de mediu, Airbus dezvăluie proiectul său NEO (New Engine Option). Acesta va fi aplicat la A320neo, care consumă cu 15% mai puțin combustibil. Acest model de avion devine astfel, cu 1425 de comenzi, cel mai dorit avion înainte de a fi pus în circulație.
Anii 2010: Airbus își consolidează prezența globală pe piața aeronautică. Realizează succesiv recorduri de comenzi și producție în acești ani.

În prezent și din 2018, CEO-ul grupului este Guillaume Faury.

Constructorul aeronautic Airbus după criza sanitară

2020 – 2021: grupul aeronautic, afectat de criza Covid-19, a anunțat că a pierdut în 2020, 481 de milioane de euro. Cu toate acestea, în 2021, comenzile au început să crească, înregistrând astfel o cifră de afaceri de 363 de milioane de euro în primul trimestru.

În 2021, de asemenea, semnează o experimentare din partea Airbus care, pentru prima dată, a utilizat 100% biocombustibili pentru unul dintre zborurile sale. Această inițiativă se încadrează în perspectiva neutralității carbonului în aviație până în 2050.

Ianuarie 2022: constructorul de avioane Airbus semnează 36 de comenzi mari pentru acest început de an. De asemenea, a efectuat 30 de livrări de avioane în aceeași lună pentru o douăzeci de clienți. În plus, constructorul aeronautic a efectuat livrarea primului său ACJ TwoTwenty către compania aeriană elvețiană, Comlux. Este un Airbus 220-100 configurat special în versiune de afaceri.
Februarie 2022: Cu livrarea avioanelor Airbus, constructorul anunță că anul său 2021 a fost record. De fapt, constructorul a realizat un profit istoric de 4,2 miliarde de euro. Cu 611 avioane comerciale livrate, ceea ce reprezintă o creștere de 8% comparativ cu anul 2020.

Cifrele cheie ale Airbus
Constructorul aeronautic poate fi caracterizat prin câteva cifre importante până în prezent:

130.000 de angajați din peste o sută de naționalități.
180: acesta este numărul de site-uri Airbus din întreaga lume.
12.000: acesta este numărul de furnizori pe care îi are Airbus.

Diferitele acțiuni ale constructorului aeronautic Airbus
Airbus nu este doar avioane comerciale recunoscute, cum ar fi A320 sau A380. Sunt, de asemenea, numeroase acțiuni și realizări în alte domenii. În primul rând, în producția de avioane comerciale, bineînțeles, dar și în fabricarea elicopterelor (Airbus Helicopter), aparate destinate apărării, spațiului și securității. Scopul companiei este de a conecta populațiile și de a oferi soluții inovatoare și sigure.
În cele din urmă, Airbus pune un accent deosebit pe fabricarea de aparate din ce în ce mai responsabile, mai curate, mai puțin poluante și întotdeauna la vârful industriei. Se angajează într-o abordare de realizare a aparatelor hibride, mai verzi și ecologice, electrice sau chiar drone fără pilot, de exemplu. Viitorul mobilității este un domeniu pe care Airbus îl exploatează și inovează constant.

Diferitele proiecte ale Airbus pentru o aviație durabilă
Subiectul emisiilor zero este pionierat de constructor. Constructorul se bazează pe 4 domenii și dezvoltă diferite proiecte.
În primul rând, Airbus creează aparate care nu emit emisii de CO2. Este cazul proiectului lor CityAirBus, de exemplu. Un eVTOL electric care a efectuat deja numeroase teste de zbor.
Apoi, grupul aeronautic preconizează aparate alimentate cu hidrogen. Pentru Airbus, hidrogenul este o sursă foarte promițătoare care va reduce impactul aviației asupra climei globale. Au în plan să echipeze avioanele comerciale până în 2035.
Apoi, constructorul utilizează, de asemenea, o energie naturală, și anume soarele, pentru a alimenta aceste aparate. Panourile solare ar putea capta energia solară și o pot transforma în sistem de propulsie pentru aparatele sale. În prezent, este un aparat spațial, Zephyr, care este alimentat exclusiv de razele soarelui.
În cele din urmă, Airbus dorește, de asemenea, să reinventeze mobilitatea aeriană urbană. Transporturile aeriene ale orașului viitor sunt deja în curs de desfășurare. Vehiculele electrice aeriene sunt fabricate pentru a oferi soluții pentru mobilitatea în oraș. Airbus a creat de altfel un domeniu specializat în acest proiect, Airbus Urban Mobility.

Flota constructorului aeronautic Airbus
Airbus a fabricat numeroase aparate, avioane și elicoptere atât pentru misiuni comerciale, cât și militare, spațiale sau pentru proiecte de aparate durabile pentru aviația de mâine.
Pentru a afla mai multe, vizitați paginile acestor aparate comerciale principale care fac reputația gigantului aviației de astăzi: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 sau chiar CityAirBus.
Acum știți puțin mai multe despre gigantul aeronauticii. La AEROAFFAIRES, suntem disponibili 24 de ore din 24, 7 zile din 7, inclusiv în weekenduri și zilele de sărbătoare. Răspundem rapid la cererea dumneavoastră de ofertă online dar și telefonic la +33 1 44 09 91 82.